Poprawa zdolności zarządczych w urzędach administracji rządowej
W latach 2008-2009 Kancelaria Prezesa Rady Ministrów realizowała projekt „Poprawa zdolności zarządczych w urzędach administracji rządowej” w ramach Priorytetu V „Dobre rządzenie”, Działanie 5.1 „Wzmocnienie potencjału administracji rządowej”, Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL), współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Kampania informacyjno-promocyjna
Działania informacyjno-promocyjne projektu obejmowały opracowanie znaku graficznego promującego projekt (logo projektu), publikację i dystrybucję do urzędów ulotek dotyczących projektu i Wspólnej Metody Oceny CAF, tłumaczenie na język polski, publikację i dystrybucję podręczników z zakresu TQM przeznaczonych do publikacji: „Wspólna Metoda Oceny CAF”, „Zarządzanie Satysfakcją Klienta” i „Karta klienta” oraz okresową publikację informacji o projekcie w prasie i portalach internetowych.
Badania i publikacja raportów
W celu dokładnego zdiagnozowania modelu zarządzania jakością w polskiej administracji zlecone zostało przeprowadzenie dwóch tur badania oraz opracowanie i publikacja raportów z badań. Pierwsza tura badania i raport początkowy wstępnie diagnozowały model zarządzania jakością stosowany w urzędach, zaś druga tura badania i raport końcowy pozwoliły na ewaluację działań podjętych w projekcie oraz dokładniejszą analizę obszarów problemowych opisanych w raporcie z I etapu badań. Oba raporty opublikowane są również w języku angielskim, co ułatwi wymianę doświadczeń z krajami UE.
Organizacja uczestnictwa Polski w europejskich konferencjach z zakresu polityki jakości
W ramach projektu zorganizowano dofinansowanie uczestnictwa przedstawicieli polskiej administracji w trzech ogólnoeuropejskich wydarzeniach będących forum wymiany doświadczeń i nawiązywania kontaktów pomiędzy osobami tworzącymi i wdrażającymi politykę jakości w sektorze publicznym. Dzięki temu polscy menedżerowie ds. polityki jakości mogli zdobyć aktualne informacje nt. europejskich trendów w tej dziedzinie i podzielić się tymi doświadczeniami z pozostałymi uczestnikami projektu, m.in. w czasie seminariów krajowych. Tą formą wsparcia objętych zostało około 40 osób.
Wdrożenie CAF w ok. 50 urzędach oraz podejścia procesowego w 4 urzędach
Komponent zakładał objęcie około 50 urzędów centralnych i terenowych wsparciem w postaci usług doradczych z zakresu wdrożenia CAF 4. Celem tego komponentu jest pomoc głównie urzędom, które dotychczas nie stosowały CAF, w całościowym wdrożeniu metody, w szczególności przeszkolenie kierownictwa i pracowników zaangażowanych w proces samooceny, wsparcie organizacyjne procesu samooceny, pomoc doradcza przy definiowaniu mocnych stron i obszarów wymagających usprawnień oraz opracowaniu i wdrożeniu planów usprawnień. W ramach projektu KPRM pozyskał opracowaną metodologię i narzędzia pomocne przy wdrażaniu CAF, do późniejszego wykorzystania we wszystkich urzędach. Ponadto 4 urzędy otrzymały kompleksowe wsparcie doradcze we wdrożeniu podejścia procesowego.
Dzięki realizacji tego komponentu, każdy z pięćdziesięciu urzędów opracował i wdrożył co najmniej 3 projekty usprawnień organizacyjnych, z których 50 zostało opublikowanych w formie zbioru-bazy dobrych praktyk.
Szkolenia i seminaria z zakresu polityki jakości
Na podstawie wyników przeprowadzonej diagnozy, oraz w oparciu potrzeby w zakresie zarządzania jakością zgłaszane przez urzędy do KPRM, przeprowadzone zostały szkolenia dla 1000 osób z terenu całego kraju. Ponadto, w ramach sześciu krajowych seminariów nt. różnych aspektów TQM dla pełnomocników ds. Systemu Zarządzania Jakością oraz innych osób zajmujących się jakością funkcjonowania urzędów, w sumie ok. 150 osób miało okazję poznać i przedyskutować praktyczne zastosowanie popularnych i nowatorskich rozwiązań z tego zakresu, wykorzystywanych przez urzędy w Polsce i w Europie. Seminaria odbyły się w różnych regionach Polski, aby ułatwić do nich dostęp przedstawicielom urzędów spoza Warszawy.
Termin realizacji projektu
1.04.2008 r. – 31.12.2009 r.
Budżet projektu
5 094 502,00 PLN
Materiały
Informacja o projekcieInformacja o projekcie.pdf 0.14MB Zarządzanie Satysfakcją Klienta
Zarządzanie Satysfakcją Klienta.pdf 1.11MB Siedem Kroków do Karty Obywatela
Siedem Kroków do Karty Obywatela.pdf 0.77MB Wspólna Metoda Oceny (CAF)
Wspólna Metoda Oceny (CAF).pdf 0.69MB Diagnoza modelu zarządzania jakością w administracji rządowej - raport z I etapu badania
Diagnoza modelu zarządzania jakością w administracji rządowej - raport z I etapu badania.pdf 2.75MB Diagnoza modelu zarządzania jakością w administracji rządowej - raport z II etapu badania
Diagnoza modelu zarządzania jakością w administracji rządowej - raport z II etapu badania.pdf 1.71MB
Materiały szkoleniowe z zakresu zarządzania jakością
W związku z zakończeniem realizacji projektu „Poprawa zdolności zarządczych w urzędach administracji rządowej” udostępniamy materiały szkoleniowe, opracowane na zlecenie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów przez firmę Doradztwo Gospodarcze DGA.
Materiały
Wprowadzenie do zarządzania jakościąmaterialy_wprowadzenie_do_zarzadzania_jakoscia.pdf 8.64MB Wspólna Metoda Oceny - CAF
materialy_wspolna_metoda_oceny_-_caf.pdf 4.58MB Zarządzenia satysfakcją klienta
materialy_zarzadzanie_satysfakcja_klienta.pdf 8.07MB
Materiały pomocnicze do prowadzenia samooceny wg modelu CAF
W związku z zakończeniem realizacji projektu „Poprawa zdolności zarządczych w urzędach administracji rządowej”, udostępniamy materiały opracowane na zlecenie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów przez konsorcjum firm F5 Konsulting i Quality Progress.
Materiały
Materiały wdrożenioweMateriały wdrożeniowe.pdf 2.13MB Przewodnik po CAF
Przewodnik po CAF.pdf 0.59MB Lista sprawdzająca
Lista sprawdzająca.xls 1.52MB Zbiór dobrych praktyk CAF 1
zbior_dobrych_praktyk_caf1.pdf 1.25MB Zbiór dobrych praktyk CAF 2
zbior_dobrych_praktyk_caf2.pdf 0.82MB Raport końcowy CAF w 50 urzędach
raport_koncowy_caf_w_50_urzedach.pdf 2.43MB Raport końcowy CAF w 20 urzędach
raport_koncowy_caf_w_20_urzedach.pdf 2.32MB