Promocja zasad w urzędzie
Aby przestrzegać zasad służby cywilnej i zasad etyki korpusu służby cywilnej, trzeba je przede wszystkim znać. To jednak za mało. Aby umieć te zasady stosować, trzeba je zrozumieć.
Każdy nowy członek korpusu, który zaczyna pracę w urzędzie, otrzymuje tekst Zarządzenia nr 70 Prezesa Rady Ministrów1. Są w nim opisane zasady służby cywilnej i zasady etyki korpusu służby cywilnej. Każda z tych osób potwierdza, że zapoznała się z treścią Zarządzenia i zna zasady służby cywilnej i zna treść wspomnianych zasad. Oznacza to, że wszyscy członkowie korpusu wiedzą, jakie zasady obowiązują w służbie cywilnej.
Taka wiedza nie wystarczy jednak, aby zrozumieć i umieć zastosować te zasady w praktyce. Dlatego działania związane z upowszechnianiem zasad wśród członków korpusu są tak potrzebne. Takie działania służą temu, aby:
- przypomnieć, jakie zasady obowiązują nas w urzędzie i poza nim,
- wyjaśnić znaczenie zasad i to, jak je stosować w konkretnych sytuacjach, z którymi członkowie korpusu mają lub mogą mieć do czynienia,
- zachęcać do lektury Zarządzenia nr 70, które ma pomagać członkom korpusu w trudnych sytuacjach, np. kiedy mają oni wątpliwości etyczne.
Działania te realizują w urzędzie pracownicy, którzy zaangażują się w promowanie zasad i podnoszenie świadomości etycznej członków korpusu, w tym m.in. doradcy ds. etyki. Prowadząc działalność informacyjno-edukacyjną, wykorzystują różne sposoby i formy komunikacji. Aby upowszechnić standardy uczciwości w urzędach, wykorzystują m.in.
- plakaty,
- wygaszacze ekranu komputera (które wyświetlają np. informacje na temat wybranej zasady),
- tablice informacyjne w urzędach,
- banery,
- zakładki do książek,
- drukowane kalendarze.
Publikujemy przykłady działań, które pogłębiają wiedzę pracowników i pomagają im lepiej zrozumieć zasady. Działania te budują wrażliwość na sprawy związane z etyką, przez co wzmacniają kulturę uczciwości w urzędach. Często są to działania oddolne, prowadzone z inicjatywy pracowników. Aby można je zrealizować, muszą je wesprzeć liderzy organizacji. Potwierdzają oni w ten sposób zaangażowanie w budowę kultury uczciwości w urzędzie, którym kierują.
Zachęcamy, aby zapoznali się Państwo z działaniami:
- Urzędu Komunikacji Elektronicznej – kampania informacyjna dot. przestrzeganie standardów uczciwości i zasad etyki w urzędzie: „Majówka z Etyką”,
- Kancelarii Prezesa Rady Ministrów – konkurs: „Zasady służby cywilnej i zasady etyki korpusu służby cywilnej oczami pracowników i ich rodzin – etyka artystycznie”,
- Ministerstwa Finansów – konkurs „Quizy wiedzy z zakresu etyki ”.
Czekamy na kolejne inspiracje i przykłady działań. Pomagają one upowszechniać zasady służby cywilnej i zasady etyki wśród członków korpusu i pogłębiają wiedzę społeczeństwa na ten temat.
Urząd Komunikacji Elektronicznej
Materiały
InformacjaInformacja.docx 0.02MB Komunikat 1 Dodatkowe zatrudnienie i neutralność polityczna.docx
Komunikat_1_Dodatkowe_zatrudnienie_i_neutralność_polityczna.docx 0.02MB Komunikat 2_Zasada lojalności.docx
Komunikat_2_Zasada_lojalności.docx 0.07MB Komunikat 3_Obowiązek godnego zachowania w służbie i poza służbą.docx
Komunikat_3_Obowiązek_godnego_zachowania_w_służbie_i_poza_służbą.docx 0.01MB
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów
Materiały
InformacjaInformacja_(2).docx 2.43MB Prezentacja
Konkurs_Etyka_artystycznie.pdf 2.39MB
Ministerstwo Finansów
Materiały
InformacjaInformacja_MF.docx 0.02MB Prezentacja
Prezentacja_MF.pdf 2.24MB
Podstawa prawna
1. Zarządzenia nr 70 Prezesa Rady Ministrów z 6 października 2011 r. w sprawie wytycznych w zakresie przestrzegania zasad służby cywilnej oraz w sprawie zasad etyki korpusu służby cywilnej (M.P. 2011 nr 93 poz. 953)