W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Promocja zasad w urzędzie

Aby przestrzegać zasad służby cywilnej i zasad etyki korpusu służby cywilnej, trzeba je przede wszystkim znać. To jednak za mało. Aby umieć te zasady stosować, trzeba je zrozumieć.

Każdy nowy członek korpusu, który zaczyna pracę w urzędzie, otrzymuje tekst Zarządzenia nr 70 Prezesa Rady Ministrów1. Są w nim opisane zasady służby cywilnej i zasady etyki korpusu służby cywilnej. Każda z tych osób potwierdza, że zapoznała się z treścią Zarządzenia i zna zasady służby cywilnej i zna treść wspomnianych zasad. Oznacza to, że wszyscy członkowie korpusu wiedzą, jakie zasady obowiązują w służbie cywilnej.

Taka wiedza nie wystarczy jednak, aby zrozumieć i umieć zastosować te zasady w praktyce. Dlatego działania związane z upowszechnianiem zasad wśród członków korpusu są tak potrzebne. Takie działania służą temu, aby:

  • przypomnieć, jakie zasady obowiązują nas w urzędzie i poza nim,
  • wyjaśnić znaczenie zasad i to, jak je stosować w konkretnych sytuacjach, z którymi członkowie korpusu mają lub mogą mieć do czynienia,
  • zachęcać do lektury Zarządzenia nr 70, które ma pomagać członkom korpusu w trudnych sytuacjach, np. kiedy mają oni wątpliwości etyczne.

Działania te realizują w urzędzie pracownicy, którzy zaangażują się w promowanie zasad i podnoszenie świadomości etycznej członków korpusu, w tym m.in. doradcy ds. etyki. Prowadząc działalność informacyjno-edukacyjną, wykorzystują różne sposoby i formy komunikacji. Aby upowszechnić standardy uczciwości w urzędach, wykorzystują m.in.

  • plakaty,
  • wygaszacze ekranu komputera (które wyświetlają np. informacje na temat wybranej zasady),
  • tablice informacyjne w urzędach,
  • banery,
  • zakładki do książek,
  • drukowane kalendarze.

Publikujemy przykłady działań, które pogłębiają wiedzę pracowników i pomagają im lepiej zrozumieć zasady. Działania te budują wrażliwość na sprawy związane z etyką, przez co wzmacniają kulturę uczciwości w urzędach. Często są to działania oddolne, prowadzone z inicjatywy pracowników. Aby można je zrealizować, muszą je wesprzeć liderzy organizacji. Potwierdzają oni w ten sposób zaangażowanie w budowę kultury uczciwości w urzędzie, którym kierują.

Zachęcamy, aby zapoznali się Państwo z działaniami:

  • Urzędu Komunikacji Elektronicznej – kampania informacyjna dot. przestrzeganie standardów uczciwości i zasad etyki w urzędzie: „Majówka z Etyką”,
  • Kancelarii Prezesa Rady Ministrów – konkurs: „Zasady służby cywilnej i zasady etyki korpusu służby cywilnej oczami pracowników i ich rodzin – etyka artystycznie”,
  • Ministerstwa Finansów – konkurs „Quizy wiedzy z zakresu etyki ”.

Czekamy na kolejne inspiracje i przykłady działań. Pomagają one upowszechniać zasady służby cywilnej i zasady etyki wśród członków korpusu i pogłębiają wiedzę społeczeństwa na ten temat.

Urząd Komunikacji Elektronicznej

Materiały

Informacja
Informacja.docx 0.02MB
Komunikat 1 Dodatkowe zatrudnienie i neutralność polityczna.docx
Komunikat​_1​_Dodatkowe​_zatrudnienie​_i​_neutralność​_polityczna.docx 0.02MB
Komunikat 2​_Zasada lojalności.docx
Komunikat​_2​_Zasada​_lojalności.docx 0.07MB
Komunikat 3​_Obowiązek godnego zachowania w służbie i poza służbą.docx
Komunikat​_3​_Obowiązek​_godnego​_zachowania​_w​_służbie​_i​_poza​_służbą.docx 0.01MB

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów

Materiały

Informacja
Informacja​_(2).docx 2.43MB
Prezentacja
Konkurs​_Etyka​_artystycznie.pdf 2.39MB

Ministerstwo Finansów

Materiały

Informacja
Informacja​_MF.docx 0.02MB
Prezentacja
Prezentacja​_MF.pdf 2.24MB
{"register":{"columns":[]}}