Informacje ogólne
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji w partnerstwie z:
a) Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (https://www.pfron.org.pl/ );
b) Fundacją Instytut Rozwoju Regionalnego (https://firr.org.pl/ );
c) Śląskim Związkiem Gmin i Powiatów (https://silesia.org.pl/ ),
w okresie od dnia 1 stycznia 2024r. do dnia 31 grudnia 2028 r. realizuje projekt grantowy pn.: „Dostępny samorząd 2.0” (dalej: Projekt). Łączna wysokość wydatków kwalifikowalnych Projektu wynosi 100 859 705,63 zł. Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+ w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego; Działanie 3.3 „Systemowa poprawa dostępności”. Wartość dofinansowania ze środków europejskich wynosi 83 229 429,08 zł.
ZAKRES PROJEKTU
W Projekcie planowane jest wsparcie 240 jednostek samorządu terytorialnego (dalej: JST) w zakresie zwiększenia dostępności usług publicznych dla osób ze szczególnymi potrzebami. Wsparcie będzie udzielane w postaci:
a) szkoleń i doradztwa dla ok. 1 500 pracowników JST oraz
b) udzielenia grantów w łącznej wysokości 72 mln zł.
Cel projektu zostanie zrealizowany poprzez udzielenie uczestnikom wsparcia:
a) o charakterze szkoleniowo-doradczym;
b) w zakresie wdrożenia Standardów Dostępności w Samorządzie;
c) o charakterze finansowym (grantu) na realizację wybranego przedsięwzięcia o charakterze inwestycyjnym wyłonionego w trybie partycypacyjnym.
Przedmiotem grantu będzie dofinansowanie dostosowania, w wymiarze architektonicznym, Informacyjno-komunikacyjnym oraz cyfrowym, do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami wybranego:
a) budynku bądź jego części lub
b) przestrzeni / fragmentu przestrzeni pozostającej w gestii JST lub
c) sposobu organizacji usługi publicznej świadczonej przez JST.
Średnia wartość dofinansowania przedsięwzięcia (wysokość grantu) w momencie składania przez grantobiorcę planu rzeczowo-finansowego wynosi 300 000,00 zł.
HARMONOGRAM NABORU JST DO UCZESTNICTWA W PROJEKCIE
Nabór zainteresowanych JST do uczestnictwa w Projekcie odbywać się będzie w 3 turach planowanych do przeprowadzenia na terenie wyodrębnionych geograficznie podobszarów Polski w okresie:
1) maj - czerwiec 2024 roku na terenie województw:
a) zachodniopomorskiego;
b) lubuskiego;
c) wielkopolskiego;
d) dolnośląskiego;
e) opolskiego;
f) śląskiego.
2) maj - czerwiec 2025 roku na terenie województw:
a) lubelskiego;
b) podkarpackiego;
c) małopolskiego;
d) świętokrzyskiego;
e) łódzkiego.
3) maj - czerwiec 2026 roku na terenie województw:
a) pomorskiego;
b) kujawsko-pomorskiego;
c) warmińsko-mazurskiego;
d) podlaskiego;
e) mazowieckiego.
Dalsze informacje dotyczące dalszych szczegółów Projektu, w tym terminów, zasad, kryteriów naboru Zainteresowanych uczestnictwem w Projekcie będą sukcesywnie udostępniane w niniejszym serwisie.
BIURO PROJEKTU
Departament Funduszy Europejskich MSWiA
Telefon (sekretariat departamentu): 47 728 42 48
Informacje i wyjaśnienia dotyczące Projektu można uzyskać pod poniższymi nr telefonów, w odniesieniu do:
naboru zgłoszeń i grantów:
- 47 728 47 09;
- 47 728 47 04;
- 47 728 15 03;
- 47 728 46 82;
- 47 728 48 83.
szkoleń i doradztwa:
- 47 728 72 29;
- 47 728 52 25.
Standardu Dostępności w Samorządzie:
- 47 728 19 11;
- 47 728 45 68.
e-mail: dostepnosc@mswia.gov.pl
INFORMACJE DODATKOWE
Jednocześnie informujemy o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej FERS podejrzenia o niezgodności Projektu grantowego lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.).
Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami Konwencji można przekazywać za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):
a) poczty tradycyjnej - w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa;
b) skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.
Załącznik:
Fiszka projektu „Dostępny samorząd 2.0” – załącznik do Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych
Materiały
„Dostępny samorząd 2.0” – załącznik do Szczegółowego Opisu Osi PriorytetowychDostępny_samorząd_20_–_załącznik_do_SZOOP.PDF 0.30MB