Odnowiona europejska agenda na rzecz uczenia się dorosłych
13.01.2014
Nowe podejście do uczenia się dorosłych wymaga mobilizacji wielu resortów, instytucji i organizacji, w tym wielu partnerów społecznych. Zorganizowane formy edukacji dorosłych realizowane są we wszystkich obszarach resortowych (w takim rozumieniu wszyscy ministrowie odpowiedzialni są za rozwój kompetencji i kwalifikacji osób dorosłych we właściwych im obszarach resortowych). Jednym z najważniejszych miejsc uczenia się dorosłych są miejsca pracy, a więc w zakres uczenia się dorosłych wchodzą instytucje zatrudniające pracowników. Ważnym miejscem uczenia się dorosłych są także różne organizacje angażujące wolontariuszy. Z natury rzeczy cały obszar uczenia się dorosłych jest więc szeroki. Działania znacznej liczby podmiotów w tym obszarze są zatem narażone na rozproszenie i niespójność. Z kolei, strzeżenie interesu osób uczących się w różnych sytuacjach (strzeżenie tego interesu jest jednym z filarów polityki na rzecz uczenia się przez całe życie) wymaga, aby kompetencje uzyskane w jednej instytucji lub organizacji były czytelne i rozpoznawalne w innej.
W uczeniu dorosłych szczególną uwagę należy poświęcać osobom, których interes był dotychczas mniej strzeżony, tj. osobom dorosłym z niskimi kwalifikacjami, pozostającym w niekorzystnej sytuacji, w tym mającym utrudniony dostęp do dobrej jakości ofert edukacyjnych. Na poziomie europejskim wsparcie tych osób nie było dotychczas wystarczająco realizowane w ramach współpracy europejskiej w zakresie edukacji szkolnej, szkolnictwa wyższego (Proces Boloński) oraz kształcenia i szkolenia zawodowego (Proces Kopenhaski).
Tego typu podejście do uczenia się dorosłych i podejmowanie opisanych wyzwań jest ujęte w odnowionej europejskiej agendzie na rzecz uczenia się dorosłych, która uzupełnia współpracę europejską w obszarach edukacji szkolnej, szkolnictwa wyższego oraz kształcenia i szkolenia zawodowego. Dokument ustanawiający tę agendę został przyjęty przez radę ministrów państw członkowskich UE ds. edukacji w listopadzie 2011 roku podczas polskiej prezydencji w Radzie UE. Dokument ten odnawia uzgodnione działania przyjęte w pierwszym dokumencie Radu UE w spawie uczenia się dorosłych z maja 2008 r.
Rezolucja Rady w sprawie odnowionej europejskiej agendy w zakresie uczenia się dorosłych
Konkluzje Rady z dnia 22 maja 2008 r. w sprawie uczenia się dorosłych
Upowszechnianie w Polsce odnowionej europejskiej agendy na rzecz uczenia się dorosłych
W ramach upowszechniania w Polsce odnowionej europejskiej agendy na rzecz uczenia się dorosłych MEN zorganizowało w listopadzie i grudniu 2013 r. we współpracy z kilkoma partnerami cztery wydarzenia:
Wydarzenie | Partnerzy | Data i miejsce | |
1 | Seminarium „Promowanie nowego podejścia do uczenia się dorosłych opartego na uznaniu efektów uczenia się” | Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie | 20.11.2013 Warszawa |
2 | Seminarium „Rola partnerstwa w koordynacji polityki na rzecz uczenia się dorosłych na poziomie regionalnym. Małopolskie Partnerstwo na rzecz Kształcenia Ustawicznego jako przykład dobrej praktyki” | Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – inicjator Małopolskiego Partnerstwa na rzecz Kształcenia Ustawicznego | 27-28.11.2013 Tyniec, Kraków |
3 | Seminarium „Działania na rzecz uczenia się osób nisko wykwalifikowanych. Przykłady dobrych praktyk” | Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji w Warszawie | 12.12.2013 Warszawa |
4 | Posiedzenie Międzyresortowego Zespołu do spraw uczenia się przez całe życie, w tym Krajowych Ram Kwalifikacji w składzie poszerzonym o partnerów społecznych na temat wdrażania europejskiej agendy na rzecz uczenia się dorosłych w Polsce w połączeniu z wdrażaniem polskiej polityki LLL | Międzyresortowy Zespół | 18.12.2013 Warszawa |
Tematyka trzech ww. seminariów powiązana jest z głównymi wyzwaniami odnowionej agendy na rzecz uczenia się dorosłych w Europie i w Polsce:
1/ potrzebą przejścia od „kształcenia dorosłych” do „uczenia się dorosłych”, jako podstawą dla szerszego upowszechniania uczenia się przez całe życie wśród dorosłych oraz dostosowaniem do tego badań edukacji i uczenia się dorosłych,
2/ potrzebą mobilizacji i współdziałania na zasadzie partnerstwa wielu instytucji i organizacji na rzecz uczenia się dorosłych, w tym instytucji i organizacji z wielu resortów oraz potrzebą większej niż dotychczas koordynacji w tym obszarze,
3/ potrzebą dotarcia i bardziej skutecznego wsparcia edukacyjnego osób dorosłych z niskimi kwalifikacjami, w tym osób dorosłych pozostających w niekorzystnej sytuacji i mających utrudniony dostęp do dobrej jakości ofert edukacyjnych.
Materiały z seminarium "Promowanie nowego podejścia do uczenia się dorosłych opartego na uznawaniu efektów uczenia się" (20 listopada 2013 r.):
Program
Założenia polityki LLL w Polsce na tle europejskiej agendy na rzecz uczenia się dorosłych
Recognition of Prior Learning – Experience from UK
Projekt uczelnianego centrum RPL w Uniwersytecie Jagiellońskim
Potwierdzanie efektów uczenia się uzyskanych poza systemem formalnym w kontekście polityki na rzecz uczenia się przez całe życie
Uczenie się jako aktywność w przebiegu życia – potrzeba i fakty w świetle badań
Umiejętności Polaków - wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych PIAAC
Ocena poziomu uczestnictwa dorosłych w Polsce w kształceniu i szkoleniu w świetle wyników badania Bilans Kapitału Ludzkiego
Materiały z seminarium "Rola partnerstwa w koordynacji polityki na rzecz uczenia się dorosłych na poziomie regionalnym Małopolskie Partnerstwo na rzecz Kształcenia Ustawicznego jako przykład dobrej praktyki" (27 listopada 2013 r.):
Program
Raport z seminarium
Materiały z seminarium "DZIAŁANIA NA RZECZ UCZENIA SIĘ OSÓB NISKO WYKWALIFIKOWANYCH - przykłady dobrych praktyk"
Program
Umiejętności polskich uczniów w badaniach międzynarodowych a LLL
Szkolenia wyjazdowe za granicą i staże bezrobotnych z niskimi kwalifikacjami
Działania na rzecz osób 45+ z niskimi kwalifikacjami - Projekt Transferu Innowacji programu Leonardo da Vinci
Przykłady dobrych praktyk
Działania organizacji obywatelskiej na rzecz osób niepełnosprawnych, wykluczonych ze względu na niskie kompetencje społeczne – aktywizacja do udziału w życiu zawodowym i społecznym
Rola bibliotek w zdobywaniu kompetencji cyfrowych przez osoby nieaktywne zawodowo
DZIAŁANIA NA RZECZ UCZENIA SIĘ OSÓB NISKO WYKWALIFIKOWANYCH
Założenia polityki LLL w Polsce na tle europejskiej agendy na rzecz uczenia się dorosłych
Materiały z posiedzenia Międzyresortowego Zespołu do spraw uczenia się przez całe życie, w tym Krajowych Ram Kwalifikacji (18 grudnia 2013 r.)
Program
Umiejętności polskich uczniów w badaniach międzynarodowych a LLL
Uczenie się dorosłych w świetle krajowej oraz europejskiej polityki w zakresie kształcenia i szkolenia
LLL w badaniach BKL
Uczenie się dorosłych na podstawie badań GUS
Umiejętności Polaków - wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych PIAAC
Materiały
Program2013_11_20_seminarium_men-ibe_uczenie_sie_doroslych_aktual-2014-01.pdf 0.16MB Założenia polityki LLL w Polsce na tle europejskiej agendy na rzecz uczenia się dorosłych
1_s.drzazdzewski-polityka_lll_w_polsce_na_tle_ue-2014-01.pdf 0.76MB Recognition of Prior Learning – Experience from UK
2_m.jacyniuk_lloyd-recognition_of_prior_learning-uk-2014-01.pdf 0.86MB Projekt uczelnianego centrum RPL w Uniwersytecie Jagiellońskim
3_g.prawelska-skrzypek-uj_centrum_rpl-2014-01.pdf 0.67MB Potwierdzanie efektów uczenia się uzyskanych poza systemem formalnym w kontekście polityki na rzecz uczenia się przez całe życie
4_t.saryusz-wolski-potwierdzanie_efektow_uczenia_sie-2014-01.pdf 0.87MB Uczenie się jako aktywność w przebiegu życia – potrzeba i fakty w świetle badań
5_i.a.kotowska-lll_w_swietle_diagnozy_spolecznej-2014-01.pdf 0.61MB Umiejętności Polaków - wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych PIAAC
6_a.chlon-dominczak-umiejetnosci_polakow_w_swietle_badania_piaac-2014-01.pdf 1.87MB Ocena poziomu uczestnictwa dorosłych w Polsce w kształceniu i szkoleniu w świetle wyników badania Bilans Kapitału Ludzkiego
7_sz.czarnik-lll_w_swietle_bkl-2014-01.pdf 0.94MB Program
2012_11_27-28_seminarium-rola_partnerstwa_w_polityce_lll-2014-01.pdf 0.17MB Raport z seminarium
wup-krakow-raport_z_zalacznikami-2014-01.pdf 2.71MB Program
program_seminarium_dzialania_na_rzecz_osob_niskowykwalifikowanych-2013-12-12akt-2014-01.pdf 0.21MB Umiejętności polskich uczniów w badaniach międzynarodowych a LLL
pp.min.mjakubowski_lll_a_badania-2014-01.pdf 0.63MB Szkolenia wyjazdowe za granicą i staże bezrobotnych z niskimi kwalifikacjami
ppalicja_radawska_ldv_wup_tomaszow_lub-2014-01.pdf 0.29MB Działania na rzecz osób 45+ z niskimi kwalifikacjami - Projekt Transferu Innowacji programu Leonardo da Vinci
ppdorota_kwiatkowska-ciotucha_ldv_ue_wroclaw-2014-01.pdf 2.12MB Przykłady dobrych praktyk
ppiwona_bernaciak_parp-2014-01.pdf 0.84MB Działania organizacji obywatelskiej na rzecz osób niepełnosprawnych, wykluczonych ze względu na niskie kompetencje społeczne – aktywizacja do udziału w życiu zawodowym i społecznym
ppkatarzyna_matynia_gru_synapsis-2014-01.pdf 1.93MB Rola bibliotek w zdobywaniu kompetencji cyfrowych przez osoby nieaktywne zawodowo
ppmariia_jedlinska_gru_wbp_krakow-2014-01.pdf 1.93MB DZIAŁANIA NA RZECZ UCZENIA SIĘ OSÓB NISKO WYKWALIFIKOWANYCH
pppiotr_spiewanowski_piaac_ibe-2014-01.pdf 2.14MB Założenia polityki LLL w Polsce na tle europejskiej agendy na rzecz uczenia się dorosłych
1_s.drzazdzewski-polityka_lll_w_polsce_na_tle_ue-2014-01.pdf 0.76MB Program
zespol_lll-13.12018-program-2014-01.pdf 0.16MB Umiejętności polskich uczniów w badaniach międzynarodowych a LLL
pp.min.mjakubowski_lll_a_badania-2014-01.pdf 0.63MB Uczenie się dorosłych w świetle krajowej oraz europejskiej polityki w zakresie kształcenia i szkolenia
men-zespol_lll_nt_uczenia_sie_doroslych-2014-01.pdf 1.22MB LLL w badaniach BKL
bkl_lll_18.12.2013_266-2014-01.pdf 1.02MB Uczenie się dorosłych na podstawie badań GUS
gus-badania_lll_doroslych-2014-01.pdf 2.45MB Umiejętności Polaków - wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych PIAAC
6_a.chlon-dominczak-umiejetnosci_polakow_w_swietle_badania_piaac-2014-01.pdf 1.87MB Rezolucja Rady w sprawie odnowionej europejskiej agendy w zakresie uczenia się dorosłych
Konkluzje Rady z dnia 22 maja 2008 r. w sprawie uczenia się dorosłych
- Ostatnia modyfikacja:
- 22.12.2023 21:01 administrator gov.pl
- Pierwsza publikacja:
- 22.12.2023 21:01 administrator gov.pl