W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Odnowiona europejska agenda na rzecz uczenia się dorosłych

13.01.2014

Nowe podejście do uczenia się dorosłych wymaga mobilizacji wielu resortów, instytucji i organizacji, w tym wielu partnerów społecznych. Zorganizowane formy edukacji dorosłych realizowane są we wszystkich obszarach resortowych (w takim rozumieniu wszyscy ministrowie odpowiedzialni są za rozwój kompetencji i kwalifikacji osób dorosłych we właściwych im obszarach resortowych). Jednym z najważniejszych miejsc uczenia się dorosłych są miejsca pracy, a więc w zakres uczenia się dorosłych wchodzą instytucje zatrudniające pracowników. Ważnym miejscem uczenia się dorosłych są także różne organizacje angażujące wolontariuszy. Z natury rzeczy cały obszar uczenia się dorosłych jest więc szeroki. Działania znacznej liczby podmiotów w tym obszarze są zatem narażone na rozproszenie i niespójność. Z kolei, strzeżenie interesu osób uczących się w różnych sytuacjach (strzeżenie tego interesu jest jednym z filarów polityki na rzecz uczenia się przez całe życie) wymaga, aby kompetencje uzyskane w jednej instytucji lub organizacji były czytelne i rozpoznawalne w innej.

W uczeniu dorosłych szczególną uwagę należy poświęcać osobom, których interes był dotychczas mniej strzeżony, tj. osobom dorosłym z niskimi kwalifikacjami, pozostającym w niekorzystnej sytuacji, w tym mającym utrudniony dostęp do dobrej jakości ofert edukacyjnych. Na poziomie europejskim wsparcie tych osób nie było dotychczas wystarczająco realizowane w ramach współpracy europejskiej w zakresie edukacji szkolnej, szkolnictwa wyższego (Proces Boloński) oraz kształcenia i szkolenia zawodowego (Proces Kopenhaski).

Tego typu podejście do uczenia się dorosłych i podejmowanie opisanych wyzwań jest ujęte w odnowionej europejskiej agendzie na rzecz uczenia się dorosłych, która uzupełnia współpracę europejską w obszarach edukacji szkolnej, szkolnictwa wyższego oraz kształcenia i szkolenia zawodowego. Dokument ustanawiający tę agendę został przyjęty przez radę ministrów państw członkowskich UE ds. edukacji w listopadzie 2011 roku podczas polskiej prezydencji w Radzie UE. Dokument ten odnawia uzgodnione działania przyjęte w pierwszym dokumencie Radu UE w spawie uczenia się dorosłych z maja 2008 r.

Rezolucja Rady w sprawie odnowionej europejskiej agendy w zakresie uczenia się dorosłych

Konkluzje Rady z dnia 22 maja 2008 r. w sprawie uczenia się dorosłych

 Upowszechnianie w Polsce odnowionej europejskiej agendy na rzecz uczenia się dorosłych

W ramach upowszechniania w Polsce odnowionej europejskiej agendy na rzecz uczenia się dorosłych MEN zorganizowało w listopadzie i grudniu 2013 r. we współpracy z kilkoma partnerami cztery wydarzenia:



Wydarzenie

Partnerzy

Data i miejsce

1

Seminarium „Promowanie nowego podejścia do uczenia się dorosłych opartego na uznaniu efektów uczenia się”

Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie

20.11.2013

Warszawa

2

Seminarium „Rola partnerstwa w koordynacji polityki na rzecz uczenia się dorosłych na poziomie regionalnym. Małopolskie Partnerstwo na rzecz Kształcenia Ustawicznego jako przykład dobrej praktyki”

Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – inicjator Małopolskiego Partnerstwa na rzecz Kształcenia Ustawicznego

27-28.11.2013

Tyniec, Kraków

3

Seminarium „Działania na rzecz uczenia się osób nisko wykwalifikowanych. Przykłady dobrych praktyk”

Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji w Warszawie

12.12.2013

Warszawa

4

Posiedzenie Międzyresortowego Zespołu do spraw uczenia się przez całe życie, w tym Krajowych Ram Kwalifikacji w składzie poszerzonym o partnerów społecznych na temat wdrażania europejskiej agendy na rzecz uczenia się dorosłych w Polsce w połączeniu z wdrażaniem polskiej polityki LLL

Międzyresortowy Zespół

18.12.2013

Warszawa

 

Tematyka trzech ww. seminariów powiązana jest z głównymi wyzwaniami odnowionej agendy na rzecz uczenia się dorosłych w Europie i w Polsce:

1/      potrzebą przejścia od „kształcenia dorosłych” do „uczenia się dorosłych”, jako podstawą dla szerszego upowszechniania uczenia się przez całe życie wśród dorosłych oraz dostosowaniem do tego badań edukacji i uczenia się dorosłych,

2/      potrzebą mobilizacji i współdziałania na zasadzie partnerstwa wielu instytucji i organizacji na rzecz uczenia się dorosłych, w tym instytucji i organizacji z wielu resortów oraz potrzebą większej niż dotychczas koordynacji w tym obszarze,

3/      potrzebą dotarcia i bardziej skutecznego wsparcia edukacyjnego osób dorosłych z niskimi kwalifikacjami, w tym osób dorosłych pozostających w niekorzystnej sytuacji i mających utrudniony dostęp do dobrej jakości ofert edukacyjnych.

Materiały z seminarium "Promowanie nowego podejścia do uczenia się dorosłych opartego na uznawaniu efektów uczenia się" (20 listopada 2013 r.):

Program
Założenia polityki LLL w Polsce na tle europejskiej agendy na rzecz uczenia się dorosłych
Recognition of Prior Learning – Experience from UK
Projekt uczelnianego centrum RPL w Uniwersytecie Jagiellońskim
Potwierdzanie efektów uczenia się uzyskanych poza systemem formalnym w kontekście polityki na rzecz uczenia się przez całe życie
Uczenie się jako aktywność w przebiegu życia – potrzeba i fakty w świetle badań
Umiejętności Polaków - wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych PIAAC
Ocena poziomu uczestnictwa dorosłych w Polsce w kształceniu i szkoleniu w świetle wyników badania Bilans Kapitału Ludzkiego

Materiały z seminarium "Rola partnerstwa w koordynacji polityki na rzecz uczenia się dorosłych na poziomie regionalnym Małopolskie Partnerstwo na rzecz Kształcenia Ustawicznego jako przykład dobrej praktyki" (27 listopada 2013 r.):

Program
Raport z seminarium

Materiały z seminarium "DZIAŁANIA NA RZECZ UCZENIA SIĘ OSÓB NISKO WYKWALIFIKOWANYCH - przykłady dobrych praktyk"

Program
Umiejętności polskich uczniów w badaniach międzynarodowych a LLL
Szkolenia wyjazdowe za granicą i staże bezrobotnych z niskimi kwalifikacjami
Działania na rzecz osób 45+ z niskimi kwalifikacjami - Projekt Transferu Innowacji programu Leonardo da Vinci
Przykłady dobrych praktyk
Działania organizacji obywatelskiej na rzecz osób niepełnosprawnych, wykluczonych ze względu na niskie kompetencje społeczne – aktywizacja do udziału w życiu zawodowym i społecznym
Rola bibliotek w zdobywaniu kompetencji cyfrowych przez osoby nieaktywne zawodowo
DZIAŁANIA NA RZECZ UCZENIA SIĘ OSÓB  NISKO WYKWALIFIKOWANYCH
Założenia polityki LLL w Polsce na tle europejskiej agendy na rzecz uczenia się dorosłych

Materiały z posiedzenia Międzyresortowego Zespołu do spraw uczenia się przez całe życie, w tym Krajowych Ram Kwalifikacji (18 grudnia 2013 r.)

Program
Umiejętności polskich uczniów w badaniach międzynarodowych a LLL
Uczenie się dorosłych w świetle krajowej oraz europejskiej polityki w zakresie kształcenia i szkolenia
LLL w badaniach BKL
Uczenie się dorosłych na podstawie badań GUS
Umiejętności Polaków - wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych PIAAC

Materiały

Program
2013​_11​_20​_seminarium​_men-ibe​_uczenie​_sie​_doroslych​_aktual-2014-01.pdf 0.16MB
Założenia polityki LLL w Polsce na tle europejskiej agendy na rzecz uczenia się dorosłych
1​_s.drzazdzewski-polityka​_lll​_w​_polsce​_na​_tle​_ue-2014-01.pdf 0.76MB
Recognition of Prior Learning – Experience from UK
2​_m.jacyniuk​_lloyd-recognition​_of​_prior​_learning-uk-2014-01.pdf 0.86MB
Projekt uczelnianego centrum RPL w Uniwersytecie Jagiellońskim
3​_g.prawelska-skrzypek-uj​_centrum​_rpl-2014-01.pdf 0.67MB
Potwierdzanie efektów uczenia się uzyskanych poza systemem formalnym w kontekście polityki na rzecz uczenia się przez całe życie
4​_t.saryusz-wolski-potwierdzanie​_efektow​_uczenia​_sie-2014-01.pdf 0.87MB
Uczenie się jako aktywność w przebiegu życia – potrzeba i fakty w świetle badań
5​_i.a.kotowska-lll​_w​_swietle​_diagnozy​_spolecznej-2014-01.pdf 0.61MB
Umiejętności Polaków - wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych PIAAC
6​_a.chlon-dominczak-umiejetnosci​_polakow​_w​_swietle​_badania​_piaac-2014-01.pdf 1.87MB
Ocena poziomu uczestnictwa dorosłych w Polsce w kształceniu i szkoleniu w świetle wyników badania Bilans Kapitału Ludzkiego
7​_sz.czarnik-lll​_w​_swietle​_bkl-2014-01.pdf 0.94MB
Program
2012​_11​_27-28​_seminarium-rola​_partnerstwa​_w​_polityce​_lll-2014-01.pdf 0.17MB
Raport z seminarium
wup-krakow-raport​_z​_zalacznikami-2014-01.pdf 2.71MB
Program
program​_seminarium​_dzialania​_na​_rzecz​_osob​_niskowykwalifikowanych-2013-12-12akt-2014-01.pdf 0.21MB
Umiejętności polskich uczniów w badaniach międzynarodowych a LLL
pp.min.mjakubowski​_lll​_a​_badania-2014-01.pdf 0.63MB
Szkolenia wyjazdowe za granicą i staże bezrobotnych z niskimi kwalifikacjami
ppalicja​_radawska​_ldv​_wup​_tomaszow​_lub-2014-01.pdf 0.29MB
Działania na rzecz osób 45+ z niskimi kwalifikacjami - Projekt Transferu Innowacji programu Leonardo da Vinci
ppdorota​_kwiatkowska-ciotucha​_ldv​_ue​_wroclaw-2014-01.pdf 2.12MB
Przykłady dobrych praktyk
ppiwona​_bernaciak​_parp-2014-01.pdf 0.84MB
Działania organizacji obywatelskiej na rzecz osób niepełnosprawnych, wykluczonych ze względu na niskie kompetencje społeczne – aktywizacja do udziału w życiu zawodowym i społecznym
ppkatarzyna​_matynia​_gru​_synapsis-2014-01.pdf 1.93MB
Rola bibliotek w zdobywaniu kompetencji cyfrowych przez osoby nieaktywne zawodowo
ppmariia​_jedlinska​_gru​_wbp​_krakow-2014-01.pdf 1.93MB
DZIAŁANIA NA RZECZ UCZENIA SIĘ OSÓB  NISKO WYKWALIFIKOWANYCH
pppiotr​_spiewanowski​_piaac​_ibe-2014-01.pdf 2.14MB
Założenia polityki LLL w Polsce na tle europejskiej agendy na rzecz uczenia się dorosłych
1​_s.drzazdzewski-polityka​_lll​_w​_polsce​_na​_tle​_ue-2014-01.pdf 0.76MB
Program
zespol​_lll-13.12018-program-2014-01.pdf 0.16MB
Umiejętności polskich uczniów w badaniach międzynarodowych a LLL
pp.min.mjakubowski​_lll​_a​_badania-2014-01.pdf 0.63MB
Uczenie się dorosłych w świetle krajowej oraz europejskiej polityki w zakresie kształcenia i szkolenia
men-zespol​_lll​_nt​_uczenia​_sie​_doroslych-2014-01.pdf 1.22MB
LLL w badaniach BKL
bkl​_lll​_18.12.2013​_266-2014-01.pdf 1.02MB
Uczenie się dorosłych na podstawie badań GUS
gus-badania​_lll​_doroslych-2014-01.pdf 2.45MB
Umiejętności Polaków - wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych PIAAC
6​_a.chlon-dominczak-umiejetnosci​_polakow​_w​_swietle​_badania​_piaac-2014-01.pdf 1.87MB
Rezolucja Rady w sprawie odnowionej europejskiej agendy w zakresie uczenia się dorosłych
Konkluzje Rady z dnia 22 maja 2008 r. w sprawie uczenia się dorosłych
Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
22.12.2023 21:01 administrator gov.pl
Pierwsza publikacja:
22.12.2023 21:01 administrator gov.pl
{"register":{"columns":[]}}