Podsumowanie
Zgodnie z wynikami badania „Diagnoza poziomu kultury uczciwości w służbie cywilnej” członkowie korpusu pozytywnie oceniają fakt, że w służbie cywilnej zwraca się coraz większą uwagę na kwestie związane z kulturą uczciwości. Zdaniem uczestników badania to właśnie dzięki temu stale wzrasta świadomość znaczenia kultury opartej na wartościach w korpusie. Poniżej przedstawiamy kluczowe wnioski z badania „Diagnoza poziomu kultury uczciwości w służbie cywilnej”.
Wskaźnik uczciwości
Wskaźnik syntetyczny poziomu kultury uczciwości w korpusie służby cywilnej można oszacować na poziomie 74%.
Znajomość zasad w korpusie
Ogółem znajomość zasad służby cywilnej i etyki korpusu służby cywilnej została oceniona bardzo dobrze, 86% respondentów w badaniu ankietowym wyraziło pozytywne opinie na ten temat, przy czym wyraźnie lepsze opinie wyrażane były przez kobiety niż przez mężczyzn.
Postawa i zachowanie przełożonych
W odniesieniu do oceny postawy przełożonych - najniżej została oceniona przez badanych kwestia ich konsekwencji w reakcjach na zachowania pracowników cechujące się brakiem etyki i uczciwości. 61% badanych uważa, że pracownicy w ich urzędzie ponoszą konsekwencje, jeśli zachowają się w sposób nieetyczny. Z drugiej jednak strony, 74% uważa, że ich bezpośredni przełożeni przestrzegają standardów etycznych przy podejmowaniu decyzji. Zdaniem 81% respondentów zgadza się opinią, że kadra kierownicza traktuje pracowników z szacunkiem. Ogółem, widać, że im mniejsza liczba zatrudnianych osób z korpusu, tym korzystniejsze oceny w zakresie zachowania i postaw prezentowanych przez przełożonych.
Polityka uczciwości w organizacji
Najmniej – połowa badanych zgodziła się z tym stwierdzeniem że przy decyzjach dotyczących nagród (np. kwartalnych) zwraca się odpowiednią uwagę na przestrzeganie zasad służby cywilnej i zasad etyki.
77% respondentów jest zdania, że ich bezpośredni przełożony aktywnie wspiera pracowników w przestrzeganiu zasad służby cywilnej i zasad etyki w korpusie służby cywilnej.
72% potwierdza, że pracownicy są w zadowalającym stopniu informowani o wszystkich aspektach polityki organizacyjnej dotyczącej uczciwości.
Większy odsetek pozytywnych ocen prowadzonej polityki uczciwości w organizacji odnotowano wśród pracowników urzędów zatrudniających mniejszą liczbę członków korpusu. Najmniej korzystne opinie cechują kategorię ministerstw. Lepsze oceny widoczne są także wśród pracowników z najkrótszym stażem pracy w służbie cywilnej.
Ocena procedur dotyczących przeciwdziałania naruszenia zasad w korpusie
Ponad dwie trzecie członków korpusu służby cywilnej zapoznawało się z obowiązującymi w ich urzędach regulacjami/procedurami dotyczącymi przeciwdziałania korupcji. Niemal taki sam odsetek odnotowano jeśli chodzi o przeciwdziałanie mobbingowi. Zdecydowanie najmniej powszechne wśród badanych są dokumenty związane z odpowiednim zachowaniem w sieci, przy czym szczególnie niski odsetki odnotowano wśród pracowników urzędów centralnych i powiatowej administracji zespolonej. Procedury w pozostałych obszarach (mobbing, dyskryminacja, korupcja) są najbardziej znane członkom korpusu w organizacjach Krajowej Administracji Skarbowej oraz w ministerstwach.
Spośród respondentów, którzy potwierdzili, że spotkali się z koniecznością uruchomienia jakiejkolwiek z procedur przeciwdziałających naruszeniu zasad (9% badanych), połowa z nich wyraziła pozytywną ocenę na ich temat.
Zjawiska niepożądane w korpusie
W zakresie najważniejszych tematów związanych z niepożądanym zachowaniem w organizacji, respondenci najlepiej ocenili swoją wiedzę z obszaru działań o charakterze korupcyjnym. Do zjawisk wciąż najbardziej nieostrych, co do których członkowie korpusu służby cywilnej mają najwięcej wątpliwości, jeśli chodzi o jego rozpoznawanie, należy mobbing. Dodatkowo lepsze zrozumienie tego zjawiska występuje wśród osób młodszych i z najmniejszym stażem pracy w korpusie.
Wsparcie pracowników w sytuacji etycznie wątpliwej
Blisko 41% badanych potwierdziło, że pracownicy ich urzędu mają możliwość skorzystania ze wsparcia osoby, do której można zwrócić się w sytuacjach etycznie wątpliwych (największy odsetek odnotowano wśród przedstawicieli ministerstw i KPRM). 94% spośród respondentów, którzy udzielili odpowiedzi twierdzącej, wiedzą, jak się z taka osobą skontaktować. W 77% jest to osoba pełniąca swoją funkcję w strukturach urzędu – w pozostałych 23% jest to osoba z zewnątrz organizacji. Blisko 80% osób, które skorzystały ze wsparcia doradcy ds. etyki (lub innej osoby, pełniącej podobną funkcję), potwierdza, że kontakt z nią był pomocny.
Co bardzo istotne, podobna część (44%) reprezentantów całego korpusu służby cywilnej nie posiada wiedzy o tym, czy mają oni taką możliwość. 15% badanych wskazało ze zdecydowaniem, że nie ma takiej osoby dostępnej dla pracowników ich organizacji.
Funkcje doradców ds. etyki lub innych osób, z którymi można skonsultować sytuacje etycznie wątpliwe, nie są jeszcze dostatecznie rozpowszechnione, zwłaszcza w urzędach administracji zespolonej. Badania wskazują na potrzebę szerszego informowania na ten temat, ponieważ bardzo duża część członków korpusu nie wie nawet, czy mają oni się do kogo zwrócić w takich kwestiach.
Szkolenia z etyki i uczciwości
Przeszło 60% badanych potwierdza, że w ciągu ostatnich 3 lat uczestniczyło w szkoleniu z zakresu etyki (w tym w ramach służby przygotowawczej). Zdecydowanie najmniejszy odsetek (30%) takich deklaracji odnotowano wśród członków korpusu pracujących w urzędach powiatowej administracji zespolonej (zwłaszcza niski w komendach powiatowych PSP). Odsetek ten wyraźnie maleje wraz ze spadkiem liczby zatrudnianych członków korpusu w organizacji (szczególnie: powiatowe inspektoraty weterynarii, komendy wojewódzkie PSP, wojewódzkie inspektoraty nadzoru budowlanego). Badania wskazują zatem, że to w ich strukturach w najmniejszym stopniu stosowane jest zalecenie szefa służby cywilnej dotyczące promowanie kultury uczciwości w służbie cywilnej, w zakresie szkoleń z etyki.