W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Rozpoczynamy pogotowie zimowe na Zbiorniku Włocławskim

01.12.2023

Lodołamacz

Lodołamacze Wód Polskich stacjonujące w porcie we Włocławku są gotowe do akcji! 1 grudnia rozpoczynają dyżur lodowy w sezonie 2023/2024. Osiem statków będzie zapewniać zimową osłonę przeciwpowodziową w rejonie Zbiornika Włocławskiego. Dyżur potrwa do końca marca.

We Włocławku stacjonuje 8 lodołamaczy, w tym sześć jednostek podstawowych — Orkan, Sokół, Lew, Gepard, Bawół i Niedźwiedź oraz dwie jednostki rezerwowe — Jaguar i Mors. Do pracy w rejonie jazu Stopnia Wodnego we Włocławku wyznaczono 2 lodołamacze, kolejne dwa tzw. czołowe do wyłamywania rynny w pokrywie lodowej oraz dwa tzw. lodołamacze liniowe do utrzymywania drożności wyłamanej rynny. W zależności od sytuacji lodowej na zbiorniku przy lodołamaniu mogą zostać w każdej chwili skierowane dwa dodatkowe lodołamacze będące w rezerwie. Wszystkie jednostki są sprawne technicznie oraz przygotowane do prowadzenia akcji lodołamania. Dyżur lodowy na lodołamaczach pełniony będzie w okresie od dnia 01.12.2023 r. do dnia 30.03.2024 r.

Wszystkie obiekty Stopnia Wodnego we Włocławku są sprawne technicznie. W ramach przygotowań do sezonu zimowego ekipa nurkowa doszczelniła zasuwy jazu Stopnia Wodnego Włocławek, zamontowano również przegrodę śryżową na zbiorniku w rejonie miejscowości Popłacin, której zadaniem jest zatrzymanie śryżu przed Zbiornikiem Włocławskim.

Bezpieczeństwo przeciwpowodziowe Zbiornika Wodnego Włocławek

Niezwykle istotne znaczenie dla bezpieczeństwa powodziowego gmin położonych w sąsiedztwie Wisły ma remont budowli hydrotechnicznych. Odpowiedni ich stan techniczny zwiększa bezpieczeństwo ludności mieszkającej w sąsiedztwie wałów przeciwpowodziowych. Pracami w tym zakresie objęto miejscowości Łęg Suchodół i rejon doliny Kępa Polska Czerwonka.

W celu zabezpieczenia terenów położonych w sąsiedztwie Zbiornika Włocławskiego przeprowadziliśmy konserwację wałów przeciwpowodziowych, zapory czołowej i zapór bocznych. Wyremontowaliśmy konstrukcję żelbetonową brzegu basenu i systemu odwadniającego pompownię Modzerowo, która wchodzi w skład zespołu budowli hydrotechnicznych stopnia wodnego we Włocławku. Obiekt odwadnia tereny położone pomiędzy zaporą boczną i drogą krajową nr 62.

Obecnie prowadzimy prace remontowe na progu podpiętrzającym dolne stanowisko Stopnia Wodnego we Włocławku, polegającego na zabezpieczeniu progu przed postępującą erozją.

W najbliższym czasie planujemy również przeprowadzenie prac związanych z udrażnianiem koryta Wisły w rejonie Płocka.

Dotychczas wykonaliśmy inwentaryzację przyrodniczą oraz złożyliśmy wnioski o uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wraz z przedłożeniem raportów o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

Specyfika lodołamania na Zbiorniku Wodnym Włocławek

Lodołamanie w rejonie Stopnia Wodnego Włocławek przeprowadza się, by ułatwić spływ kry i lodu z Wisły powyżej Zbiornika Włocławskiego i przeciwdziałać tworzeniu się na nim zatorów lodowych w okresie zimowym. Polega ono na wycięciu przez lodołamacze w pokrywie lodowej zbiornika rynny spływowej, sprowadzeniu kry w pobliże zapory i po jej pokruszeniu bezpieczny zrzut przez stopień. Lodołamacze pracują parami. Zapewnia to pomoc w przypadku utknięcia na przemiale lub zamknięcia w lodzie. Przeciętna prędkość lodołamania na rzece to 10-15 km na dobę. Akcja może być wstrzymana, kiedy występują negatywne warunki hydrologiczne lub meteorologiczne. Osłonę przeciwpowodziową w zimowym czasie wspiera też przegroda przeciwśryżowa w Popłacinie, która zatrzymuje śryż przed Zbiornikiem i przyspiesza powstawanie pokrywy lodowej, którą potem można łatwo skruszyć. Jej demontaż następuje po zaniku zjawisk lodowych. 

Nowoczesna flota lodołamaczy – chroni zimą, służy latem

Wody Polskie posiadają flotę 26 lodołamaczy: 11 czołowych i 15 liniowych. Osiem lodołamaczy zbudowanych w stoczniach w Polsce – Ocelot, Tarpan, Puma, Manat, Narwal, Nerpa, Sokół i Orkan – to nowoczesne jednostki IV generacji doskonale przystosowane do warunków panujących w swoich miejscach operowania – Odrze Granicznej, Dolnej Wiśle i Zbiorniku Włocławskim. Zastąpiły one wysłużone statki, liczące kilkadziesiąt lat, wprowadzając prawdziwy jakościowy skok.

Zmodernizowana flota pozwala skuteczniej przeprowadzać akcje lodołamania i zapewnić większe bezpieczeństwo mieszkańcom, a także większy komfort załóg. Dzięki zastosowanej technologii lodołamacze są przyjazne środowisku — zużywają mniej paliwa i są energooszczędne. Wyróżniają się też wielofunkcyjnością — oprócz zapewnienia zimowej osłony przeciwpowodziowej przez kruszenie i odprowadzanie lodu, pełnią też funkcje ratownicze, przeciwpożarowe, holownicze, badawcze i patrolowe. Do końca 2021 roku zakończono modernizację floty i wszystkie nowe lodołamacze weszły do służby. Dzięki ich pracy ponad 2 mln mieszkańców nadodrzańskich i nadwiślańskich miejscowości ma zapewnioną skuteczną ochronę przeciwpowodziową w czasie zimy.

Zdjęcia (5)

{"register":{"columns":[]}}