Drewno za ciężkie a pojazd za lekki
09.06.2022
Zatrzymany do kontroli przez kujawsko-pomorskich inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego na krajowej „piętnastce” koło Inowrocławia zespół pojazdów przewożący surowiec drzewny okazał się za ciężki o prawie 9 ton. Z kolei ciężarówka, która przewoziła to drewno, została „odchudzona”.
Wytypowanym do kontroli zespołem pojazdów przewoźnik drogowy transportował drewno sosnowe średniowymiarowe w wałkach. Analiza kwitu wywozowego wskazywała, że przewożonego drewna nie jest zbyt dużo, jednak po skierowaniu zespołu pojazdów na punkt kontrolny w Suchatówce i zważeniu okazało się, że pojazdy są za ciężkie. Waga dynamiczna wskazała masę całkowitą zespołu pojazdów 50,95 t. Dopuszczalna masa całkowita tego zestawu (42 t) została więc przekroczona o prawie 9 t. Ponadto o 2,35 t przekroczona została również 19-tonowa norma nacisków podwójnej osi napędowej ciężarówki. Ale to nie koniec nieprawidłowości. Wątpliwości inspektorów ITD wzbudziły bowiem zapisy w dowodzie rejestracyjnym samochodu ciężarowego. Zgodnie z tym dokumentem masa własna pojazdu wynosi 11500 kg. Po całkowitym rozładowaniu drewna ciężarówka została zważona bez ładunku i wówczas okazało się, że waży 14700 kg i tym samym jest o ponad 3 tony cięższa niż wynika to z dokumentów. Zaniżenie masy własnej pojazdu w dowodzie rejestracyjnym spowodowało, że jego „administracyjna” ładowność wzrosła i tym samym możliwe było umieszczenie na nim większej ilości (masy) ładunku. W tym przypadku zapisy w dowodzie rejestracyjnym były mocno rozbieżne z rzeczywistością. Dlatego inspektorzy dokonali zatrzymania dowodu rejestracyjnego ciężarówki i skierowali ją na badanie techniczne mające na celu ustalenie nowych danych. Zatrzymany został także dowód rejestracyjny przyczepy – z uwagi na różną rzeźbę bieżnika opon na jednej osi. Z kolei z tytułu kierowania przeładowanym pojazdem kierujący został ukarany mandatem karnym, a wobec jego pracodawcy (przewoźnika) zostały wszczęte postępowania administracyjne.