Kruche zabezpieczenie kruszywa
23.04.2022
W sobotni poranek, inspektorzy kujawsko – pomorskiej inspekcji transportu drogowego pełniąc służbę na autostradzie A1, wytypowali do kontroli pojazd członowy z naczepą niskopodwoziową, którą wykonywany był przewóz….. kruszywa kamiennego.
Kruszywo było zapakowane w workach typu big-bag umieszczonych na paletach. Uwagę inspektorów zwrócił fakt, iż jeden z worków był przewrócony i umieszczone w nim kruszywo wysypywało się na drogę. W trakcie kontroli stwierdzono, że 15 sztuk worków z kruszywem o masie 25 ton było zabezpieczone przed przemieszczaniem się jedynie za pomocą pasów spinających ładunek – po jednym pasie na dwa worki. Zabezpieczenie ładunku oraz zastosowany rodzaj naczepy były nieodpowiednie dla rodzaju przewożonego ładunku – worki nie były w ogóle zabezpieczone przed przesunięciem do przodu, co w przypadku gwałtownego hamowania mogłoby stworzyć duże zagrożenie dla bezpieczeństwa. Zabezpieczenie przed przemieszczeniem na boki za pomocą pasów okazało się również zupełnie nieskuteczne. Przeprowadzona kontrola stanu technicznego pojazdu wykazała kilka usterek, w tym jedną usterkę niebezpieczną. Na jednej z opon na osi napędowej ciągnika stwierdzono oderwane fragmenty bieżnika i uszkodzony metalowy kord opony. Usterka ta dyskwalifikowała pojazd z dalszego użytkowania na drogach publicznych.
Wobec przewoźnika i osoby zarządzającej transportem wszczęto postepowania administracyjne, zatrzymano dowody rejestracyjne pojazdów a kierowcę ukarano mandatami karnymi. Po zakończeniu czynności kontrolnych ładunek w postaci kruszywa został przeładowany na pojazdy z zabudową samowyładowczą (wywrotki) a kierowca wezwał na miejsce kontroli mobilny serwis w celu wymiany uszkodzonej opony.