Zmiana ustawy o e-Doręczeniach podpisana przez prezydenta
12.12.2024
Prezydent RP Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o doręczeniach elektronicznych. Nowe przepisy wprowadzają okres przejściowy, ale nie zmieniają daty wejścia w życie obowiązku stosowania e-Doręczeń. Wskazane w ustawie podmioty publiczne zaczną z nich korzystać od 1 stycznia 2025 roku.
Okres przejściowy
Okres przejściowy umożliwi zobowiązanym instytucjom dostosować się do wymogów ustawy. Potrwa do 31 grudnia 2025 roku. W tym czasie podmioty publiczne będą musiały mieć aktywne adresy do e-Doręczeń, jednak w wyjątkowych sytuacjach będą mogły odstąpić od doręczenia elektronicznego i przesłać pismo w innej formie.
Instytucje korzystające z e-Doręczeń
Już za 20 dni komunikacja z administracją publiczną wejdzie na nowy poziom. Od nowego roku będzie można skontaktować się za pomocą e-Doręczeń z instytucjami takimi, jak urzędy miast i gmin, ministerstwa, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Narodowy Fundusz Zdrowia, uczelnie wyższe, szkoły, przedszkola i ośrodki zdrowia. Od tego dnia z nowego narzędzia będą także korzystać osoby wykonujące niektóre zawody zaufania publicznego, np. adwokaci, radcy prawni czy notariusze.
Obowiązek będzie dotyczył również podmiotów niepublicznych, ale na razie tych składających wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz rejestrujących się w Krajowym Rejestrze Sądowym od 1 stycznia 2025 roku.
Zgodnie z harmonogramem
Obowiązek obejmie następnie już istniejące przedsiębiorstwa przed 1 stycznia 2025 roku ‒ będą musiały założyć i aktywować skrzynkę do e-Doręczeń do 1 kwietnia 2025 roku (przedsiębiorcy zarejestrowani w KRS) albo do 1 lipca 2025 r. (przedsiębiorcy zarejestrowani w CEIDG) – o ile dokonują zmiany wpisu w tych rejestrach. W kolejnych latach do systemu dołączą sądy i prokuratura, organy ścigania, służba więzienna oraz inne jednostki wymiaru sprawiedliwości. Te instytucje muszą wdrożyć e-Doręczenia do 1 października 2029 roku.
System e-Doręczeń zastąpi docelowo inne formy korespondencji, w tym tę prowadzoną przez Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej (ePUAP).