Jak zmienić administratora skrzynki
15.01.2025
Już od 15 dni podmioty publiczne muszą korzystać z e-Doręczeń w korespondencji. Jeśli Twój urząd dopiero rozpoczyna przygodę z tym systemem, dowiedz się, jak zarządzać skrzynką do e-Doręczeń. Poniżej przeczytasz, jak zmienić administratora skrzynki
Kto może zmienić administratora
Reprezentant to osoba formalnie umocowana przez zarząd do dokonywania czynności prawnych w imieniu podmiotu. Pełnomocnik to osoba działająca na podstawie oświadczenia woli reprezentanta w zakresie ustalonym w pełnomocnictwie.
Jeśli poprzedni pełnomocnik lub reprezentant podmiotu był administratorem skrzynki do e-Doręczeń, wówczas jako nowy pełnomocnik lub reprezentant złóż wniosek o aktualizację wpisu w Bazie Adresów Elektronicznych.
Aby zmienić administratora:
- Zaloguj się do skrzynki do e-Doręczeń.
- Na górze po prawej wybierz Zarządzaj adresami do e-Doręczeń.
- Kliknij przycisk Złóż wniosek.
- Wybierz opcję dla innej osoby lub podmiotu.
Zobaczysz skrzynki, do których możesz złożyć wniosek. Jeśli skrzynki nie ma na liście, adres do e-Doręczeń znajdziesz w wyszukiwarce. Może Ci go również podać inny użytkownik tej skrzynki.
- Pod nagłówkiem Czego dotyczy wniosek? wybierz Aktualizacja danych.
Jak wypełnić wniosek
Wniosek składa się z czterech kroków:
- Pierwszy etap to Dane wnioskodawcy. Na początku zaznacz, w jakiej roli występujesz: reprezentanta czy pełnomocnika.
W sekcji Twoje dane uzupełnij adres e-mail, na który dostaniesz powiadomienie o rozpatrzeniu wniosku.
Jeśli jesteś reprezentantem podmiotu, to załączniki są opcjonalne. Jeśli jesteś pełnomocnikiem, to do wniosku musisz załączyć pełnomocnictwo i zaznaczyć dodatkowe pola dotyczące opłaty za pełnomocnictwo. Jeśli masz prawo zwolnienia z tej opłaty, wybierz z listy odpowiedni powód. Dla podmiotu publicznego są dwie opcje:
- Działasz w imieniu jednostki budżetowej
- Działasz w imieniu jednostki samorządu terytorialnego.
Jeśli nie masz prawa do zwolnienia z opłaty, załącz dodatkowo potwierdzenie opłaty za pełnomocnictwo.
- Przejdź do sekcji Dane podmiotu. Są tam następujące informacje:
- adres siedziby podmiotu
- adres do korespondencji.
Nie musisz nic zmieniać w tym kroku.
- Następna sekcja to Dane administratora. Możesz w niej:
- zmienić dane obecnego administratora
- usunąć administratora
Ważne: skrzynka musi mieć co najmniej jednego administratora. Jeśli usuwasz wszystkich dotychczasowych administratorów, dodaj nowego. Możesz dodać siebie albo inną osobę jako administratora.
- dodać administratora.
Jeśli masz być administratorem skrzynki, zaznacz pole Dodaj siebie jako administratora. System automatycznie wstawi Twoje dane.
W tym miejscu możesz również dodać innych administratorów.
- Na koniec, aby sprawdzić poprawność wszystkich danych we wniosku, kliknij przycisk Pokaż dokument. Jeśli dane są poprawne, wybierz Podpisz i wyślij.
Po podpisaniu wybraną metodą, wyświetli się informacja, że wniosek został wysłany i jak sprawdzić jego status.
Jak sprawdzić, ilu administratorów ma skrzynka
Użytkownik, który jest administratorem skrzynki, ma dostęp do listy użytkowników w module uprawnień Uprawnień w skrzynce do e-Doręczeń. Na tej liście są też inni administratorzy skrzynki.
Gdzie dowiedzieć się więcej o obsłudze skrzynki
Aby ułatwić Ci obsługę skrzynki do e-Doręczeń, przygotowaliśmy materiały informacyjne. W szczególności zachęcamy do korzystania z instrukcji dla użytkownika. Znajdziesz w niej opis poszczególnych kroków wraz z podglądem ekranów skrzynki. W rozdziale 19 przeczytasz o zarządzaniu adresami do e-Doręczeń.