Lekki tornister
09.09.2021
Drogi Rodzicu! Co drugi uczeń klas 1-3 nosi plecak, którego ciężar przekracza 10% jego masy ciała. Nawet 6-7 kg waży plecak dziecka objętego edukacją wczesnoszkolną.
Co dzieje się z ciałem naszego dziecka pod wpływem ciężkiego tornistra?
- naciągnięte i nadwyrężone mięśnie = obciążone ramiona
- postawa pochylona do przodu, a co za tym idzie ból na linii bioder
- zmiana sposobu chodzenia, a co się z tym wiąże - problem z kolanami
- ból szyi i górnej części pleców
- napięte mięśnie i ból w dolnej części pleców
Co zrobić, aby tornister naszych dzieci ważył mniej?
- kupując tornister wybierz taki, który będzie ważył nie więcej niż 1 kg
- codziennie sprawdzaj, co dziecko zapakowało do tornistra, czy nie ma w nim zabawek, jedzenia z poprzednich dni, itp.
- strój na lekcje wychowania fizycznego oraz buty na zmianę najlepiej spakować do osobnego worka, który dziecko zostawi w szkole
- wybieraj zeszyty w miękkich okładkach, z mniejszą ilością kartek
- kontroluj piórnik, aby nie było w nim niepotrzebnych przyborów
- śniadanie wkładaj do papierowych torebek bądź lekkich śniadaniówek, a wodę do butelek/bidonów 0,5l
Jak dobrać odpowiedni plecak dla mojego dziecka?
- Wybierz lekki tornister, ważący maksymalnie 1 kg
- Tornister nie może być szerszy od ramionek dziecka i powinien być dobrany do jego wzrostu
- Obowiązkowo tornister musi posiadać szerokie i regulowane paski naramienne, które należy wyregulować tak, aby tornister przylegał do plecków
- Górna krawędź tornistra musi znajdować się na wysokości ramion a dolna na wysokości odcinka lędźwiowego kręgosłupa
- Wybieraj tornister z usztywnionymi i wyprofilowanymi „plecami”
- Dobrze jest, aby tornister posiadał pasek piersiowy, który zapewni odpowiednie rozłożenie ciężaru
- Dbajmy o to, aby ciężkie przedmioty układać na dnie plecaka a lekkie wyżej
Przykłady ćwiczeń dla dzieci, pozwalających zachować prawidłową postawę ciała
- Ćwiczenie z podręcznikiem – dziecko układa na głowie podręcznik i ćwiczy równowagę. Następnie rozpoczyna spacer z książką na głowie.
- Dzieci kucają jak żaby, dotykając dłońmi podłogi. Następnie podnoszą się, ale nie odrywają paluszków od podłoża.
- Dzieci siadają w parach tyłem do siebie w odległości ok. 50 cm. Następnie, nie pochylając tułowia, przekazują sobie piłkę ponad głowami.
Źródło: