Pomorski Okrągły Stół Edukacyjny
11.03.2024
O zmianach w oświacie, nowych rozwiązaniach i przywróceniu prestiżu zawodu nauczyciela dyskutowali dziś przedstawiciele samorządów, urzędu marszałkowskiego, kuratorium oświaty, związków zawodowych, uczelni wyższych, pracodawców, a także sejmiku młodzieżowego. Gościem, zwołanego przez wojewodę pomorską Beatę Rutkiewicz Pomorskiego Okrągłego Stołu Edukacyjnego, była minister edukacji Barbara Nowacka.
Jak podkreśliła wojewoda – wnioski, uwagi i zaproponowane podczas spotkania rozwiązania zostaną zebrane w całość i przekazane do dalszych prac w Ministerstwie Edukacji Narodowej.
Autonomia i standard edukacji te słowa pojawiły kilkukrotnie.
– Standard edukacji równa się dostępność dla tych samych idei – zaznaczył kurator oświaty Grzegorz Kryger.
Dla Niny Katki , przewodniczej Młodzieżowego Sejmiku Województwa Pomorskiego obszary, które potrzebują zmian to edukacja obywatelska, klimatyczna, seksualna i równościowa.
Z kolei Małgorzata Wokacz - Zaborowska, dyrektor Pomorskiej Izby Rzemieślniczej MSP podkreślała, że izba musi stać się partnerem, a nie tylko odbiorą decyzji ministerialnych. Zwróciła uwagę na tzw. kształcenie dualne i doradztwo zawodowe. W Pomorskiem jest 1,5 tysiąca zakładów rzemieślniczych, w których kształci się 6,5 tysiąca uczniów.
W podobnym tonie wypowiadał się również Tomasz Limon, prezes Pracodawców Pomorza wskazując, że system edukacji jest „przemęczony” i wymaga zdecydowanej odnowy. Nie ma nauczycieli zawodu , choć jak przyznał ostatnie lata w nauczaniu branżowym na Pomorzu nie należą do najgorszych.
Wiele miejsca poświecono również edukacji osób niepełnosprawnych. Mówili o tym Wojciech Szczepański, wiceprezes zarządu Pracodawców Pomorza, a także Magdalena Czarzyńska -Jachim, pełniąca funkcję Prezydenta Sopotu. Jak podkreśliła, potrzebne jest wsparcie dla osób w kryzysie psychicznym, pomoc pedagogiczna i psychologiczna w przedszkolach i system psychologicznego wspomagania nauczycieli (otrzymują je np. terapeuci, psychologowie) .
Mówiono także o tzw. rewizji zawodów. – Po co np. kształcić tylu introligatorów – pytała Katarzyna Gruszecka Spychala, zastępczyni prezydenta Gdyni. Kluczowe jej zdaniem obszary do korekty to m.in. nauczanie indywidualne, wsparcie i kształcenie specjalne, większy wpływ na obsadę dyrektorów szkół i kształcenie klimatyczne.
Adam Krawiec, dyrektor departamentu edukacji i sportu w urzędzie marszałkowskim zwrócił uwagę na system doskonalenia nauczycieli. Z kolei, Bożena Brauer, przewodnicząca regionalnej sekcji oświaty i wychowania NSZZ Solidarność mówiła o systemie wynagrodzenia nauczycieli powiązanym z rozwojem gospodarki i podwyższeniu dodatku dla wychowawców klas.
Elżbieta Markowska , prezes okręgu pomorskiego ZNP podkreśliła, że nie ma równowagi miedzy prawami ucznia i nauczyciela. – Potrzebne są szkolenia prawne dla pracujących w komisjach dyscyplinarnych – zaznaczyła wskazując także na konieczność odbudowy prestiżu kuratorium.
Przedstawiciele uczelni wyższych podkreślali konieczność unowocześniania kształcenia nauczycieli i zwrócili uwagę na problem z odtwarzalnością tego zawodu.
Minister Barbara Nowacka w podsumowującym wystąpieniu odniosła się do kwestii prestiżu zawodu nauczyciela, wsparcia uczniów i finansowania oświaty. Wspomniała również o projektowanych zmianach w podstawie programowej. - Jednym z pierwszych naszych działań było obiecane przez nas odchudzenie podstawy programowej. Zmiany będą obowiązywać od 1 września. Nauczycielom i nauczycielkom damy większą autonomię w realizowaniu programu, a wiedza będzie dostosowana do współczesnego świata – podkreśliła.
Moderatorem spotkania był Grzegorz Szczuka, pełnomocnik wojewody ds. gospodarczych i społeczeństwa obywatelskiego, a spotkanie odbyło się w filharmonii bałtyckiej na Ołowiance.