Jak powstaje Alert RCB
21.05.2024
Osoby, które znajdą się na obszarze potencjalnego wystąpienia sytuacji kryzysowej zagrażającej życiu, mogą otrzymać na swój telefon komórkowy krótką wiadomość tekstową (SMS) z informacjami dotyczącymi rodzaju zagrożenia wraz z lokalizacją, a także źródłem ostrzeżenia. W związku z licznymi pytaniami, przypominamy - jak powstaje Alert RCB, kto uruchamia procedurę i decyduje o uruchomieniu wysyłki alertu.
Uruchamianie Alertu RCB
- Alert RCB powstaje na podstawie informacji otrzymywanych z ministerstw, służb, urzędów i instytucji centralnych oraz wojewódzkich
- Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego może uruchomić procedurę Alertu RCB składając do dyżurnego Rządowego Centrum Bezpieczeństwa wypełniony wniosek o wysyłkę Alertu RCB (wniosek podpisany przez wojewodę lub dyrektora Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego z upoważnienia wojewody)
- instytucje zarządzania kryzysowego szczebla powiatowego (Powiatowe Centra Zarządzania Kryzysowego i Miejskie Centra Zarządzania Kryzysowego Miast na prawach powiatu) również mogą zwracać się z wnioskiem do WCZK o uruchomienie Alertu w związku z nadzwyczajnym zagrożeniem na terenie danego powiatu
- Ostateczną decyzję o uruchomieniu wysyłki Alertu RCB na wniosek, podejmuje Dyrektor Rządowego Centrum Bezpieczeństwa
Katalog zagrożeń skutkujących uruchomienie Alertu to zagrożenia: hydrologiczne, meteorologiczne, awarie przemysłowe i pożary, zamach terrorystyczny, epidemia i zagrożenia dla Polaków za granicą.
Więcej informacji – tutaj