W urzędzie o pomorskich drogach
29.05.2024
O realizowanych inwestycjach, planach i wyzwaniach wojewoda pomorska Beata Rutkiewicz rozmawiała z Karolem Markowskim, dyrektorem gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Aktualnie biura projektowe pracują nad dokumentacją dla kolejnych inwestycji drogowych. Na etapie przygotowania są m.in. cztery inwestycje z Programu budowy 100 obwodnic, dwa odcinki nowych dróg (do elektrowni jądrowej w Choczewie i Drogi Czerwonej w Gdyni), a także rozbudowa, trzech odcinków drogi krajowej nr 22.
Program budowy 100 obwodnic
Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad (KOPI) zatwierdziła ostateczny wariant dla obwodnicy Człuchowa w ciągu DK22/DK25. Umożliwi to złożenie do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Przetarg w formule Projektuj i buduj na wyłonienie wykonawcy tej obwodnicy planowany jest na II kwartał 2026 r.
Trwają prace przy dokumentacji dla obwodnicy Słupska i Kobylnicy na DK21. W II kw. 2024 r. odbędzie się posiedzenie KOPI, gdzie ustalony zostanie ostateczny przebieg wariantu. W przypadku obwodnicy Starogardu Gdańskiego na DK22 trwa weryfikacja dokumentacji projektowej. Na II kw. 2024 r. zaplanowane jest posiedzenie KOPI, a w III kw. tego roku zostanie ogłoszony przetarg na roboty budowlane. Kontynuowane są również prace nad dokumentacją dla obwodnicy Sztumu w ciągu DK55.
Trwa rozbudowa DK22. Opracowywane są projekty budowalne dla odcinków:
- Czersk – Czarna Woda o dł. 10,3 km, gotowa dokumentacja, trwa aktualizacja programu inwestycji
- Czarna Woda – Zblewo o dł. 17,8 km, trwa opracowanie projektu budowlanego i uzyskiwanie decyzji środowiskowej
- Malbork – Królewo o dł. 3,5 km, odwołanie od wydanej decyzji środowiskowej
Inwestycje są ujęte w rządowym Programie Wzmocnienia Krajowej Sieci Drogowej do 2030 roku.
Łączne koszty rozbudowy DK22 wynoszą ok. 1 mld zł. Do tego należy dodać szacowane na 1,15 mld zł koszty inwestycji dwóch obwodnic w ciągu tej drogi, Człuchowa i Starogardu Gdańskiego. Razem to 2,15 mld zł.
Droga do elektrowni jądrowej i Droga Czerwona w Gdyni
Ponadto, dla nowych dróg krajowych prowadzone są prace przy dokumentacji projektowej. Pierwszą z nich jest droga prowadząca z węzła Łęczyce na przyszłej S6 w kierunku planowanej pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej Lubiatowo-Kopalino w gminie Choczewo. Inwestycja jest realizowana we współpracy ze spółką Polskie Elektrownie Jądrowe.
Drugą jest tzw. Droga Czerwona w Gdyni, która ma być przedłużeniem Obwodnicy Trójmiasta w kierunku północnym i dalej na wschód do gdyńskiego portu. Nowe trasa umożliwi sprawne połączenie rozwijającego się portu z krajową siecią dróg szybkiego ruchu. Ta trasa jest projektowana we współpracy ze spółką Centralny Port Komunikacyjny. (źródło: www.gov.pl/web/gddkia-gdansk)