Komunikat z inauguracyjnego posiedzenia RDPP – 15.02.2006 r.
Szanowni Państwo, przed Wami, przed Nami wielkie wyzwania. Bilans otwarcia zawiera punkty – ważne, strategiczne dla rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w Polsce, dla umacniania idei i instytucji, które zostały wypracowane przez sektor i administrację w zakresie pożytku publicznego – nowelizacja ustawy, Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Program Operacyjny Kapitał Ludzki – mówił Krzysztof Michałkiewicz, Minister Pracy i Polityki Społecznej, otwierając pierwsze posiedzenie Rady Działalności Pożytku Publicznego II kadencji.
W środę, 15 lutego, w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej odbyło się inauguracyjne posiedzenie Rady Działalności Pożytku Publicznego II kadencji, podczas którego Krzysztof Michałkiewicz, Minister Pracy i Polityki Społecznej wręczył akty powołania członkom Rady. Zgodnie z ustawą ta kadencja RDPP trwać będzie 3 lata (2006-2009).
W swoim przemówieniu Minister Michałkiewicz krótko podsumował działalność RDPP I kadencji, wyrażając się z szacunkiem o jej dokonaniach. Doświadczenia dwóch lat funkcjonowania poprzedniej Rady dowodzą istoty partnerstwa, dialogu obywatelskiego oraz partycypacji w rozwiązywaniu najważniejszych dla misji sektora organizacji pozarządowych oraz dla administracji publicznej problemów. I dalej W swoich działaniach Rada zdecydowanie wykroczyła poza zakres obowiązków, przypisanych jej ustawą i aktami wykonawczymi. Tym samym utrwaliła swoje miejsce w rzeczywistości społeczno – politycznej, w zakresie podejmowania decyzji – w toku konsultacji oraz dialogu.
W pierwszej części spotkania na współprzewodniczącą Rady, reprezentującą sektor pozarządowy jednogłośnie wybrano panią Teresę Hernik – naczelniczkę ZHP. Członkowie motywowali swój wybór, zwracając uwagę na doświadczenie zawodowe i społeczne pani Hernik, a przede wszystkim jej udział w pracach Rady I kadencji, również na stanowisku współprzewodniczacego.
Następnie Krzysztof Więckiewicz, dyrektor Departamentu Pożytku Publicznego – odpowiedzialnego za obsługę biurowo – administracyjną Rady – przedstawił Sekretarza Rady, panią Magdalenę Zaraś, pracownika DPP. Sekretarz Rady krótko omówiła zasady korzystania z aplikacji internetowej, wspomagającej prace RDPP.
W drugiej części posiedzenia członkowie rozpoczęli dyskusję nad projektem regulaminu Rady. Najwięcej uwag zgłoszono co do paragrafu 5 dokumentu, regulującego kwestie wyrażania opinii za pomocą aplikacji elektronicznej. W rezultacie, Uchwałą nr 1 przyjęto Regulamin Rady.
W dalszej części posiedzenia dyrektor Krzysztof Więckiewicz zaproponował powołanie trzech stałych zespołów problemowych – zespołu ds. prawnych i nadzoru, zespołu ds. programów i funduszy oraz zespołu ds. współpracy i dialogu. Pani Współprzewodnicząca Teres Hernik wyraziła opinię, że powołanie takich zespołów jest w pełni zasadne.
Pan Marcin Dadel (Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych, Słupskie Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych) wystąpił z zapytaniem o zadania zespołu ds. współpracy. W toku dyskusji ustalono, że zajmować się on będzie dialogiem społecznym i obywatelskim, kwestią budowania lokalnych programów współpracy, współpracą z resortami w zakresie działania organizacji pozarządowych oraz współpracą międzynarodową.
Pan Tomasz Bilicki (Centrum Służby Rodzinie, ŁódĽ) argumentując, że RDPP nie sprawuje nadzoru, zaproponował nazwanie zespołu prawnego – zespołem ds. prawnych i monitoringu.
Uchwałą nr 2 członkowie RDPP powołali trzy stałe zespoły problemowe:
Zespół ds. prawnych i monitoringu.
Zespół ds. programów i funduszy.
Zespół ds. współpracy i dialogu.
Podczas dalszych obrad członkowie zgłosili swój akces do poszczególnych zespołów.
Pan Marcin Dadel wystąpił z wnioskiem, by jak najszybciej zwołać spotkania zespołu ds. programów i funduszy, w związku z przygotowaniami do ogłoszenia kolejnej edycji konkursu – Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.
Ustalono również, że konieczne jest zebranie zespołu ds. prawnych i monitoringu. Wymaga tego kalendarz prac nad nowelizacją ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Po przerwie gościem posiedzenia był pan Paweł Chorąży, dyrektor Departamentu Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego. Pan dyrektor Chorąży zaprezentował członkom Rady Program Operacyjny Kapitał Ludzki, a w szczególnie priorytet IV Państwo Sprawne i Partnerskie, zwracając szczególną uwagę na miejsce organizacji pozarządowych. Poinformował również, iż pierwsza wersja programu gotowa będzie do końca marca, a wiosną rozpoczną się konsultacje. Obecnie trwają prace nad typami projektów, wskaźnikami i źródłami finansowania.
Informacja przedstawiciela MRR stała się przyczynkiem do dyskusji na temat udziału RDPP w pracach nad Programem Operacyjnym. Pan Chorąży zaproponował, by 2 członkowie Rady wzięli udział w pracach grupy roboczej ds. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
W dalszej kolejności rozmawiano o nowelizacji ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Przyjęto, iż członkowie Rady zapoznają się z materiałem przygotowanym przez pracowników Departamentu Pożytku Publicznego – kierunki zmian w ustawie, a w najbliższym czasie (jeszcze w lutym) zbierze się zespół ds. prawnych i monitoringu.
Następnie dyrektor Więckiewicz przedstawił kierunki zmian w Rządowym Programie Fundusz Inicjatyw Obywatelskich. Poinformował, że sprawna pracy Rady nad dokumentem przygotowanym w Departamencie Pożytku Publicznego oraz tryb nadzwyczajny jego przyjęcia umożliwią ogłoszenie konkursu w marcu br. Spotkanie zespołu ds. programów i funduszy odbędzie się 17 lutego br.
W ostatnim punkcie spotkania, omówiono sprawy różne. Pani Marzena Mendza – Drozd (Stowarzyszenie na rzecz Forum Inicjatyw Pozarządowych) podniosła sprawę udziału RDPP w konsultacjach Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia, wystąpienia do Funduszu Współpracy z prośbą o udostępnienie informacji nt. programów realizowanych z funduszy Phare, a skierowanych do organizacji pozarządowych oraz wybór przedstawicieli do Europejskiego Komitetu Ekonomiczno – Społecznego.
Pan Marcin Dadel podniósł również kwestię kontroli opp. W odpowiedzi dyrektor Więckiewicz poinformował, że departament przygotowuje harmonogram kontroli. Przez kontrolę rozumie on kontrolę opp, pieczę nad fundacjami oraz kontrolę wydatkowania środków z FIO.
Na koniec podjęto sprawę instytucji 1%. Ustalono, iż Rada wystąpi z pismem do Ministra Finansów z propozycją udziału w pracach nad uproszczeniem procedur związanych z 1% oraz innych ewentualnych zmian, a także wystąpi z prośbą o informację na temat wszelkich działań resortu w zakresie rozwiązań fiskalnych dotyczących organizacji pozarządowych.