Zaproszenie do składania ofert
16.08.2023
1. Przedmiot zamówienia:
Usługi prawnicze – CPV 79100000-5
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów zaprasza Państwa do składania ofert na świadczenie usługi w ramach wykonania ekspertyzy prawnej dotyczącej uznania dotacji jako dopłaty do ceny dla organizacji pozarządowej oraz wynikających z tego zobowiązań podatkowych.
2. Warunki udziału w postępowaniu:
- O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy spełniają łącznie następujące warunki:
a) Wykaz osób skierowanych przez wykonawcę do realizacji zamówienia (w formie tabeli) wraz z informacją o ich wykształceniu i doświadczeniu zawodowym, zgodnym z wymaganiami określonymi w załączniku nr 2;
b) dane Wykonawcy: nazwa, adres, adres poczty elektronicznej oraz nr telefonu;
c) dane osoby do kontaktów w imieniu Wykonawcy;
d) datę sporządzenia oferty;
e) cenę brutto w PLN za całość usługi będącej przedmiotem zamówienia;
f) dokument, z którego będzie wynikało umocowanie do złożenia oferty.
- W zakresie doświadczenia Wykonawcy wymaga się, by:
- posiadać wykształcenie wyższe prawnicze oraz być wpisana na listę radców prawnych, adwokatów lub doradców podatkowych lub posiadać stopień naukowy doktora nauk prawnych- wskazane zgodnie z wykazem doświadczenia (załącznik nr 2);
- posiadać doświadczenie w opracowywaniu ekspertyz prawnych poświadczone opracowaniem co najmniej trzech ekspertyz/opinii prawnych, publikacji lub analiz w czasopismach naukowych odnoszących się do problematyki zamówienia – w ciągu ostatnich 5 lat – wskazane zgodnie z wykazem doświadczenia (załącznik nr 2);
Podmiot składający ofertę musi do realizacji przedmiotowego zamówienia wskazać osobę, która spełnia wszystkie poniższe warunki udziału w procedurze udzielenia zamówienia:
- posiada wykształcenie wyższe prawnicze oraz jest wpisana na listę radców prawnych, adwokatów lub doradców podatkowych lub posiada stopień naukowy doktora nauk prawnych;
- posiadać doświadczenie w opracowywaniu ekspertyz prawnych poświadczone opracowaniem co najmniej trzech ekspertyz/opinii prawnych lub publikacji w czasopismach naukowych odnoszących się do problematyki zamówienia – w ciągu ostatnich 5 lat – wskazane zgodnie z wykazem doświadczenia (załącznik nr 2).
Przez problematykę objętą zamówieniem rozumie się zagadnienia regulowane następującymi aktami prawnymi: ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz art. 38 pkt 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z dnia 24 kwietnia 2003 r. - Rada może zlecać przeprowadzanie badań i opracowanie ekspertyz związanych z realizacją jej zadań.
3. Wykaz dokumentów wymaganych dla wykazania spełnienia warunków udziału w postępowaniu:
Wykonawca przedstawia dokumenty potwierdzające jego zdolność do wykonywania tego typu usług w formie kopii wpisu do CEIDG lub KRS w zależności od formy prawnej prowadzonej działalności oraz dokumenty potwierdzające uprawnienia do składania oświadczeń przez osobę/osoby podpisujące ofertę, jeśli dotyczy.
4. Opis sposobu przygotowania oferty:
Wykonawcy zobowiązani są zapoznać się dokładnie z informacjami zawartymi w „Zapytaniu ofertowym” i przygotować kompletną ofertę zgodnie z wymaganiami określonymi w tym dokumencie.
Wykonawcy ponoszą wszelkie koszty własne związane z przygotowaniem i złożeniem oferty, niezależnie od wyniku postępowania.
Zamawiający w żadnym przypadku nie odpowiada za koszty poniesione przez Wykonawców w związku z przygotowaniem i złożeniem oferty. Wykonawcy zobowiązują się nie zgłaszać jakichkolwiek roszczeń z tego tytułu względem Zamawiającego.
Oferta powinna zawierać całkowity koszt realizacji brutto zamówienia z uwzględnieniem poniższego zakresu przedmiotu ekspertyzy naukowej.
Cenę należy podać w PLN z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku w kwocie brutto. Oferta powinna być sporządzona w języku polskim.
5. Zakres przedmiotu ekspertyzy prawnej
1) Opis stanu prawnego wynikającego z przepisów europejskich i krajowych, a także orzecznictwa i interpretacji indywidualnych - w zakresie powstawania zobowiązań podatkowych w podatku od towarów i usług (dalej „VAT”) podmiotów wskazanych w art. 3 ust. 2 oraz ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2023 r. poz. 571)(dalej „NGO”), z podziałem
na podmioty prowadzące:
a) działalność nieodpłatną pożytku publicznego (w szczególności z wykorzystaniem środków pochodzących z dotacji),
b) działalność odpłatną pożytku publicznego,
c) działalność gospodarczą,
d) mieszaną (pkt a-c),
- ze szczególnym uwzględnieniem zagadnienia opodatkowania VATem dotacji stanowiących dopłatę do ceny dostarczanych towarów lub świadczonych usług przez NGO;
2) Wskazanie – jeśli takie występują - przykładowych rozwiązań w co najmniej 3 krajach UE, zakładających brak opodatkowania lub zwolnienie z podatku VAT dotacji przyznawanych NGO jako dopłaty do ceny dostarczanych towarów lub świadczonych usług;
3) Propozycje zmian legislacyjnych w przepisach krajowych oraz wskazanie na ewentualną konieczność złożenia wniosku (derogacyjnego) do Komisji Europejskiej, w celu wprowadzenia rozwiązań prawnych polegających na nieopodatkowywaniu lub zwolnieniu z podatku VAT datacji dla NGO, stanowiących dopłatę do ceny;
4) Analiza możliwości i potrzeby wprowadzenia abolicji wobec NGO, które nie wywiązały się z zobowiązań podatkowych w zakresie podatku VAT od dotacji stanowiących dopłatę do ceny (w zależności od wykazania w pkt 1 czy powstały takie zobowiązania).
6. Wymagania techniczne
Ekspertyza powinna mieć formę opracowania z podziałem na wprowadzenie, część główną oraz zakończenie.
Elementy graficzne (wykresy, schematy, tabele) załączniki, dokładne cytowania oraz bibliografia stanowią dodatkowe elementy opracowania i nie są brane pod uwagę w ramach minimalnej objętości opracowania. Elementy wizualizacji, które powinny być uwzględnione w tekście, zostaną przekazane Wykonawcy przez Zamawiającego w dniu podpisaniu umowy.
Zamawiający zastrzega sobie prawo do dostępu i zgłaszania uwag do treści ekspertyzy (Zamawiający w ciągu 5 dni od przedstawienia ostatecznej wersji ekspertyzy ma prawo zgłaszać uwagi, Wykonawca w ciągu 5 dni odniesie się do uwag Zamawiającego).
Wykonawcy pozostawia się dowolność w wyborze metod uzyskiwania informacji do ekspertyzy (np. analiza danych zastanych).
Szczegółowy harmonogram i ostateczny termin powstania ekspertyzy zostanie ustalony z Wykonawcą zamówienia po podpisaniu umowy.
Płatność za realizację zamówienia będzie uregulowana w ciągu 30 dni od dnia dostarczenia prawidłowo wystawionej faktury VAT do siedziby Zamawiającego. Podstawą do wystawienia faktury VAT będzie podpisany i zatwierdzony protokół zdawczo-odbiorczy oraz rachunek wystawiony przez wykonawcę.
7. Osoba do kontaktu po stronie Zamawiającego:
Piotr Gierlach, Joanna Witkowska
e-mail:piotr.gierlach@kprm.gov.pl, joanna.witkowska@kprm.gov.pl
tel.538 131 509, tel.734 824 683
8. Miejsce, termin i sposób złożenia oferty:
Złożenie oferty polega na wypełnieniu Formularza ofertowego i przygotowaniu niezbędnych dokumentów, podpisaniu ich przez osoby do tego upoważnione, a następnie złożeniu w formie elektronicznej na adres piotr.gierlach@kprm.gov.pl, joanna.witkowska@kprm.gov.pl
Ofertę należy złożyć w nieprzekraczalnym terminie 30 sierpnia 2023 r. do godziny 23:59. Oferty złożone po terminie nie będą rozpatrywane.
Złożone wraz z ofertą dokumenty lub oświadczenia nie podlegają zwrotowi.
Zamawiający zastrzega sobie prawo do poprawienia w tekście przesłanego zapytania ofertowego oczywistych omyłek pisarskich lub rachunkowych, niezwłocznie zawiadamiając o tym potencjalnych Wykonawców.
Zamawiający zastrzega sobie prawo przedłużenia terminu składania ofert oraz unieważnienia zapytania bez ponoszenia jakichkolwiek skutków prawnych i finansowych.
Do upływu terminu składania ofert Zamawiający zastrzega sobie prawo zmiany lub uzupełnienia treści niniejszego zapytania ofertowego. W tej sytuacji Wykonawcy, którzy złożyli ofertę zostaną poinformowani o nowym terminie składania ofert oraz
o dokonanej zmianie treści zapytania ofertowego.
Dopuszcza się jednokrotne uzupełnienie oferty na wezwanie Zamawiającego w terminie określonym przez Zamawiającego w wezwaniu. Wezwanie będzie dostarczone drogą elektroniczną na adres e-mail Wykonawcy umieszczony w Ofercie.
9. Sposób oceny oferty:
KRYTERIUM WYBORU OFERTY I OCENA OFERT:
1. Wybór oferty dokonany zostanie na podstawie kryterium oceny ofert:
a )doświadczenie Wykonawcy w problematyce, której dotyczy oferta - 40%;
b) cena - 40%;
c) kryterium społeczne - 20%
2. Wybrana zostanie oferta, która uzyska największą liczbę punktów.
3. Maksymalna liczba punktów, jaką może uzyskać oferta wynosi 100 punktów (100% = 100 pkt).
4. Oferta otrzyma zaokrągloną do dwóch miejsc po przecinku liczbę punktów będącą sumą uzyskaną za kryterium ceny i spełniania kryterium społecznego.
a ) Punkty przyznawane za kryterium doświadczenie wykonawcy w problematyce, której oferta dotyczy będą przyznawane na podstawie załączonych dokumentów (np. kopie protokołów lub innych dokumentów poświadczających przedmiot ekspertyzy/badania i prawidłową realizację zamówienia).
Oferta otrzyma 4 pkt za każdą dodatkowo zrealizowaną ekspertyzę/badanie (powyżej minimum określonego w pkt 2 ppkt b) lub 5 pkt jeśli były wykonane na potrzeby administracji publicznej, w ciągu ostatnich 10 lat przed upływem terminu składania ofert – Maksymalnie 40 pkt.
W przypadku ofert składanych przez konsorcjum, pod uwagę brane będzie wyłącznie doświadczenie lidera konsorcjum.
b) Punkty przyznawane za kryterium cena będą liczone według następującego wzoru:
C= (Cmin / CO ) x 40
C – liczba punktów przyznana danej ofercie
Cmin – najniższa cena spośród ważnych ofert
CO – cena oferty rozpatrywanej
c) Punkty przyznawane za kryterium społeczne będą przyznawane na podstawie załączonego do oferty oświadczenia Wykonawcy zawierającego informację o:
- skierowaniu do wykonania usługi co najmniej jednej osoby zatrudnionej na umowę o pracę lub
- skierowaniu do wykonania zamówienia co najmniej jednej osoby z niepełnosprawnością
lub
- tym, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy zatrudnili osobę, która bezpośrednio przed zatrudnieniem miała status osoby bezrobotnej.
W ramach przedmiotowego kryterium Wykonawca może otrzymać 20 pkt.
W toku badania i oceny ofert Zamawiający może poprosić Wykonawcę o udzielenie wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert oraz ich uzupełnień i poprawiać oczywiste omyłki. Zamawiający zastrzega sobie prawo sprawdzania w toku oceny oferty wiarygodności przedstawionych przez Wykonawców dokumentów.
Oferta zawierająca nieprawdziwe dane lub dane, których Wykonawca nie poprawił w czasie wyznaczonym przez Zamawiającego podlega odrzuceniu.
10. Unieważnienie postępowania:
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów zastrzega sobie możliwość unieważnienia postępowania bez podania przyczyny. W przypadku unieważnienia postępowania, Zamawiający nie ponosi kosztów postępowania poniesionych przez Oferentów.
11. Wykluczenia:
- Z udziału w zapytaniu wykluczone są podmioty powiązane osobowo i kapitałowo
z Zamawiającym (osobami upoważnionymi do zaciągania zobowiązań w imieniu Zamawiającego).
Przez powiązania kapitałowe lub osobowe rozumie się wzajemne powiązania między lub osobami wykonującymi w imieniu Zamawiającego czynności związane
z przygotowaniem i przeprowadzaniem procedury wyboru Wykonawcy, a Wykonawcą, polegające
w szczególności na:
- uczestniczeniu w spółce, jako wspólnik spółki cywilnej lub spółki osobowej,
- posiadaniu co najmniej 10% udziałów lub akcji,
- pełnieniu funkcji członka organu nadzorczego lub zarządzającego, prokurenta, pełnomocnika,
- pozostawaniu w związku małżeńskim, w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa drugiego stopnia lub powinowactwa drugiego stopnia w linii bocznej lub w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli.
- Z udziału w zapytaniu wykluczone są podmioty spełniające wymagania zgodnie
z ustawą z dnia 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących obronie bezpieczeństwa narodowego.
12. Uwagi końcowe
- Niniejsza oferta nie jest ogłoszeniem w rozumieniu ustawy prawo zamówień publicznych. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów zastrzega sobie możliwość rezygnacji z podpisania lub zawarcia umowy bez podania uzasadnienia swojej decyzji.
- Kancelaria Prezesa Rady Ministrów nie wpłaci zaliczki na poczet usługi.
Z wybranym Wykonawcą zostanie podpisana umowa na jej realizację. - Zamawiający zastrzega sobie możliwość negocjowania ceny z Wykonawcą, który złoży najkorzystniejszą ofertę, w przypadku, gdy wartość oferty przewyższa kwotę środków przeznaczonych na zamówienie.
- Zamawiający zastrzega, że rozliczenia z Wykonawcą obejmować będą jedynie usługi faktycznie wykonane na rzecz Zamawiającego.
- W przypadku zaistnienia sytuacji związanej z potrzebą dokonania stosownych zamian po podpisaniu umowy z Wykonawcą, w celu właściwej realizacji zamówienia, zastrzega się możliwość dokonania zmian w drodze aneksu do umowy. Zakres zmian może dotyczyć m.in. liczby osób określonych w umowie.
13. Wykaz załączników do niniejszego zapytania
- Załącznik nr 1 - formularz oferty zawierający:
- oświadczenie o braku powiązań kapitałowych lub osobowych;
- oświadczenie Wykonawcy w zakresie przeciwdziałaniu wspierania agresji na Ukrainę;
- Załącznik nr 2 - Wykaz doświadczenia
- Załącznik nr 3 - Klauzula informacyjna RODO.
Materiały
EkspertyzaZałącznik_nr_1_—_ekspertyza_.docx 0.07MB Wykaz doświadczenia
Załącznik_nr_2_—_wykaz_doświadczenia_.docx 0.04MB RODO
Załącznik_nr_3_-_RODO.docx 0.04MB