Komunikat z posiedzenia inauguracyjnego RDPP III kadencji w dniu 29 kwietnia 2009 r.
W dniu 29 kwietnia 2009 r. odbyło się posiedzenie inauguracyjne Rady Działalności Pożytku Publicznego III kadencji.
Jarosław Duda, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej powitał nowo powołanych członków Rady, wyrażając nadzieję na owocną współpracę.
Po krótkiej autoprezentacji członkowie Rady dokonali wyboru Współprzewodniczących RDPP, którymi zostali – Jarosław Duda ze strony rządowej i samorządowej oraz Jan Jakub Wygnański ze strony organizacji pozarządowych.
Teresa Hernik, Współprzewodnicząca RDPP II kadencji, dokonała podsumowania prac RDPP 2006-2009. Wśród najistotniejszych rekomendacji i wyzwań stojących przed Radą wymieniła kwestię uproszczenia zasad księgowości dla małych przedsiębiorstw, wzmocnienie współpracy z Komisją Trójstronną ds. Dialogu Społecznego, zmianę statusu RDPP, sposób wdrażania dyrektywy usługowej, VAT od sms’ów – rozwiązania systemowe, możliwość przekazywania odpisu 1% przez pracodawcę, regionalizację prac rad działalności pożytku publicznego oraz rezygnację z rekomendacji regionalnych, dokonywanych przez Radę na szczeblu centralnym. Za istotne uznała także usprawnienie prac Rady, w tym większe wykorzystanie zespołów roboczych oraz harmonogramu jako instrumentu pracy, usprawnienie przepływu informacji, w tym opiniowanych dokumentów.
Marcin Dadel, będący także członkiem RDPP II kadencji, dodał, że niezbędna jest edukacja związana z nowelizacją ustawy. Odniósł się także do problemów związanych ze współpracą między administracją publiczną a III sektorem. Uznał, że RDPP nie powinna zajmować się pojedynczymi przypadkami sporów, a raczej zainicjować stworzenie standardów zlecania usług publicznych czy też – szerzej – współpracy pomiędzy sektorami rządowym i pozarządowym. Kolejnym działaniem, które powinna podjąć Rada, jest współpraca z przedstawicielami organizacji pozarządowych zasiadającymi w Komitetach Monitorujących i wymiana doświadczeń z wdrażania programów na poziomie lokalnym.
W spotkaniu wziął także udział Tomasz Schimanek, członek RDPP II kadencji, dzieląc się z zebranymi swoimi doświadczeniami. Podkreślił, że kluczowym zadaniem w chwili obecnej powinno być opracowanie racjonalnego harmonogramu prac RDPP. Za ważną kwestię uznał także uregulowanie procedury opiniowania aktów prawnych przez Radę, w tym ich selekcjonowanie pod kątem związku ze sferą pożytku publicznego oraz zapewnienie członkom Rady odpowiedniej ilości czasu na zapoznanie się z dokumentem.
Jan Jakub Wygnański wyraził opinię, że zakres prac Rady jest na tyle rozległy, że wymagać będzie ustalenia priorytetów oraz dużego zaangażowania ze strony członków RDPP. Podkreślił, że członkowie RDPP powinni działać na rzecz dobra wspólnego, abstrahując od działalności organizacji, które reprezentują. Współprzewodniczący wyraził opinię, że jedną z kluczowych kwestii na najbliższych posiedzeniach powinno być ustalenie procedur i reguł działania RDPP, w tym rekomendowania przedstawicieli środowiska pozarządowego do różnego typu ciał doradczych oraz systemu konsultacji przez RDPP dokumentów, aktów prawnych lub decyzji. Stwierdził także, że Rada powinna być swoistym „wehikułem komunikacyjnym” ze środowiskiem pozarządowym i ściśle współpracować z organizacjami oraz specjalistami w danych dziedzinach.
Jarosław Duda zasygnalizował otwartość na zmiany w formule prac RDPP oraz zapewnił o zaangażowaniu strony rządowej w prace Rady III kadencji.
Następnie Krzysztof Więckiewicz, Dyrektor DPP, przedstawił zebranym ramowy harmonogram prac Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, wymieniając m. in. działania zmierzające do aktywizacji zawodowej osób w wieku 45/50 PLUS i kobiet, opracowanie projektu nowej ustawy o pomocy społecznej, działania na rzecz rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych, w tym stworzenie projektu ustawy o wyrównywaniu szans osób niepełnosprawnych, uwzględniającej m.in. postanowienia Konwencji Organizacji Narodów Zjednoczonych o prawach osób niepełnosprawnych oraz wspierające rozwój podmiotów tworzących sektor ekonomii społecznej. Za wyzwania stojące przez RDPP Krzysztof Więckiewicz uznał m. in. następujące zagadnienia: PO FIO 2009-2013, Strategię Wspierania Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego na lata 2009-2015, uregulowania prawne dotyczące stowarzyszeń i fundacji oraz zbiórek publicznych, PO KL 2007-2013 – konsultacje przy tworzeniu dokumentacji konkursowych oraz założeń projektów systemowych w ramach Działania 5.4.
Kolejnym punktem obrad było powołanie stałych zespołów problemowych. Jan Jakub Wygnański wypunktował obszary prac poruszone w dyskusji, dzieląc je na bloki problemowe: legislacyjny (m. in. kwestia przedsiębiorczości społecznej), finansowy (wykorzystanie funduszy unijnych, PO FIO) oraz blok dotyczący dialogu (relacje z instytucjami, samorządem, komunikacja z organizacjami, w tym parasolowymi, rekomendacje dla przedstawicieli III sektora).
Członkowie Rady zadecydowali o powołaniu zespołów: ds. prawnych i monitoringu, dialogu i współpracy oraz programów i funduszy, podobnie jak miało to miejsce w czasie prac RDPP II kadencji. Ustalono, że zakres prac zespołów, ostateczna weryfikacja ich składów oraz wybór przewodniczących zostanie dokonany na posiedzeniach poszczególnych zespołów
W kolejnym punkcie posiedzenia Anna Mazgal (Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych) poinformowała członków Rady o konferencji organizowanej we współpracy z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej na temat sytuacji organizacji pozarządowych w warunkach spowolnienia gospodarczego.
Następnie Małgorzata Saracyn (DPP) poinformowała członków Rady o nierozwiązanej kwestii rekomendowania przedstawiciela organizacji pozarządowych do Rady Podlaskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ.
Jan Jakub Wygnański, podsumowując spotkanie, wyraził pogląd, że należy dołożyć wszelkich starań w celu zapewnienia transparentności działań Rady, m. in. poprzez jawność posiedzeń i ich dostępność dla przedstawicieli mediów.
Ustalono także, że harmonogram prac RDPP zostanie zaproponowany przez Współprzewodniczących, a jego weryfikacja zostanie dokonana na kolejnym posiedzeniu, którego termin wyznaczono na 3 czerwca 2009 r.