Komunikat z posiedzenia Rady Działalności Pożytku Publicznego – 6 marca 2007 r.
We wtorek 6 marca 2007 r. odbyło się posiedzenie plenarne Rady Działalności Pożytku Publicznego. W obradach wzięli udział członkowie Rady, przedstawiciele Fundacji Fundusz Współpracy oraz firmy Ecorys, pracownicy Departamentu Pożytku Publicznego oraz obserwator (przedstawicielka Instytutu Spraw Publicznych).
Porządek spotkania obejmował: dyskusję na temat problemów związanych z funkcjonowaniem RDPP, informacje nt. stanu prac nad nowelizacją ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, nowelizacją Strategii Wspierania Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego oraz nową koncepcją FIO.
Podczas spotkania przedstawiono także informacje związane z konkursami ogłaszanymi w ramach Funduszu dla Organizacji Pozarządowych, realizowanymi w ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowego i Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
Na wstępie omawiano trudności, jakie pojawiły się w funkcjonowaniu Rady. Rozpoczynając dyskusję, Współprzewodniczący Bogdan Socha, odnosząc się do listów otwartych oraz informacji umieszczonych przez członków Rady na portalu organizacji pozarządowych http://www.ngo.pl/, poprosił zebranych o zgłaszanie kwestii problemowych. Wyraził także swoje ubolewanie w związku z tak przebiegającą komunikacją pomiędzy członkami RDPP.
Uczestnicy spotkania zwrócili uwagę na problem rzadkich okazji wymiany poglądów między członkami Rady, reprezentującymi organizacje pozarządowe, a członkami reprezentującymi stronę rządową, wskazali na brak informacji zwrotnych, dotyczących uwzględniania lub przyczyn odrzucenia uwag Rady, odnoszących się do projektów ustaw i innych aktów prawnych (Tomasz Schimanek), zbyt ogólne odniesienia co do uwag. Zgłoszono także zastrzeżenia co do terminów wykonania zleconych ekspertyz (Marcin Dadel).
Ks. Stanisław Słowik zwrócił się z prośbą o udostępnianie większej liczby dokumentów do konsultacji członkom Rady oraz zespołów.
W odpowiedzi na argumenty przedmówców, Podsekretarz Socha odniósł się do regulaminu działania Rady. Przypomniał, iż RDPP jest organem opiniodawczym i doradczym, w związku z czym jego prerogatywy są ograniczone. Wyraził także pogląd, iż nie wszystkie podnoszone opinie są w pełni zasadne.
Grażyna Frister wskazała potrzebę systemowego rozwiązania, umożliwiającego sprawne funkcjonowanie i wykonywanie zadań RDPP, przez usprawnienie komunikacji. Zaapelowała o holistyczne postrzeganie problemów, wybiegające poza interesy środowiska, reprezentowanego przez poszczególnych członków Rady.
Głos w dyskusji zabrał także Minister Rozwoju Regionalnego Jerzy Kwieciński. Podsumowując dyskusję, potwierdził, iż problem komunikacji i przepływu informacji jest istotny, gdyż w znacznym stopniu determinuje efektywność działania RDPP. Wskazał na główny instrument działania, którym są zespoły. Istotną rolę w organizacji działań powinien mieć także elastyczny harmonogram, umożliwiający uwzględnianie potrzeb i problemów bieżących. Zaapelował także o zwrócenie uwagi na szersze spektrum aktów prawnych, dotyczących niekiedy pośrednio problematyki organizacji pozarządowych.
Następnie Agnieszka Mazur – Barańska, reprezentująca Fundację Fundusz Współpracy przekazała informacje nt. konkursu – komponent Demokracja i Społeczeństwo Obywatelski, realizowanego w ramach Funduszu dla Organizacji Pozarządowych, a finansowanego ze środków NMF i MF EOG. Zapowiedziała także konferencję otwierającą na 24 kwietnia b.r.
Rafał Szakalinis przedstawił koncepcję Ecorysu w kwestii realizacji projektów w ramach komponentów „Zrównoważony Rozwój Środowiska” oraz „Równanie Szans i Integracja Społeczna”. Podkreślił przede wszystkim chęć współpracy i konsultacji ze środowiskiem organizacji pozarządowych ze względu na możliwość uzupełnienia i dopracowania końcowej formuły projektu.
Kolejnym punktem obrad było głosowanie nad harmonogramem, który to został przyjęty.
Następnie Teresa Hernik, Współprzewodnicząca RDPP poinformowała zebranych, że dobiegły końca prace nad społecznym projektem ustawy o fundacjach, przygotowywanym pod patronatem Rady. Opracowany dokument zostanie przekazany do Marszałka Senatu Bogdana Borusewicza, Przewodniczącego Zespołu Parlamentarnego ds. Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi.
W dalszej części spotkania Piotr Kontkiewicz, Zastępca Dyrektora Departamentu Pożytku Publicznego oraz Marcin Saduś z Wydziału Prawnego DPP przedstawili stan prac nad ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Poinformowano m.in., iż projekt został zaakceptowany przez Komitet Rady Ministrów. Udzielano także odpowiedzi na pytania w zakresie dwóch nowych rozdziałów projektu ustawy dotyczących partnerstwa publiczno-społecznego oraz zlecania zadań podmiotom zagranicznym przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych.
W kolejnym punkcie posiedzenia Krzysztof Więckiewicz, Dyrektor DPP podjął temat nowelizacji Strategii Wspierania Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego oraz nowej koncepcji Funduszu Inicjatyw Obywatelskich jako programu komplementarnego do PO Kapitał Ludzki. Podkreślił przede wszystkim konieczność uzupełnienia diagnozy Strategii, wskaźników i prognoz oraz wyraził opinię, iż konieczne jest podjęcie prac we współpracy z RDPP nad koncepcją krajowego Programu Operacyjnego FIO.
Następnie Renata Michrowska (DPP) przedstawiła informację nt. działań Departamentu wynikających z uprawnień nadzorczych Ministra Pracy i Polityki Społecznej nad organizacjami pożytku publicznego, fundacjami i projektami realizowanymi w ramach FIO 2005. Wśród głównych nieprawidłowości sprawozdań nadsyłanych przez fundacje i opp wymieniła brak ewidencji księgowej, brak podziału na działalność odpłatną i nieodpłatną, niedopełnienie obowiązku sprawozdawczego, działania niezgodne z przepisami prawa. Podobne wyniki przyniosła kontrola NIK w zakresie tworzenia i działalności fundacji, których fundatorami są Skarb Państwa lub Jednostki Sektora Finansów Publicznych.
Jeśli chodzi o sprawozdania z realizacji projektów dofinansowanych w ramach FIO 2005, większość z nich została przyjęta. Głównymi problemami były odstępstwa od umów, błędy rachunkowe, niedozwolone zmiany, niezachowanie proporcji środków własnych.