W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Komunikat z VI posiedzenia RDPP z dnia 8 września 2016 r.


Komunikat z VI posiedzenia

Rady Działalności Pożytku Publicznego

8 września 2016 r.
 

Dyskusja na temat dialogu obywatelskiego, zmian w  ustawie o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz projekt zmian w rozporządzeniu o RDPP i w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Między innymi tymi tematami zajmowała się Rada Działalności Pożytku Publicznego podczas szóstego posiedzenia, które odbyło się 8 września 2016 r.

Posiedzenie zainaugurował Pan Krzysztof Balon – Współprzewodniczący RDPP. Następnie Pan Krzysztof Michałkiewicz – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Współprzewodniczący RDPP wręczył nominacje nowym członkom Rady Działalności Pożytku Publicznego – Panu Pawłowi Backielowi oraz Panu Przemysławowi Jaśkiewiczowi.

Na początku posiedzenia poinformowano członków Rady o Rozporządzeniu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 sierpnia 2016 r. w sprawie wzorów ofert
i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wyłaniania tych zadań. Informację przedstawił zebranym Pan Piotr Kontkiewicz – zastępca dyrektora Departamentu Ekonomii Społecznej i Pożytku Publicznego. Zespół ds. Społecznych pozytywnie zaopiniował projekt rozporządzenia i podkreślał dobrą współpracę z Departamentem w zakresie wypracowania elastycznych i przyjaznych rozwiązań dla organizacji obywatelskich i instytucji publicznych.

Kolejny punkt posiedzenia wywołał dyskusję wśród członków Rady, a dotyczył on projektu założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych ustaw. Przedstawiciel Ministerstwa Sprawiedliwości, Pani sędzia Małgorzata Chmielewska przedstawiła informacje na ten temat oraz podkreśliła, że obecnie procedowane zmiany nie będą dotyczyły organizacji pozarządowych, które nie prowadzą działalności gospodarczej. Po długiej dyskusji zaproponowano zgłaszanie wszelkich uwag, odnoszących się do rejestru w zakresie organizacji pozarządowych, do Departamentu Legislacyjnego w Ministerstwie Sprawiedliwości. Ksiądz Stanisław Słowik nawiązał  również do problemu jaki napotykają stowarzyszenia i fundacje i wnioskował o skrócenie czasu oczekiwania na wpis do KRS. Na koniec Pan Witold Zakrzewski zgłosił swoje uwagi i wątpliwości dotyczące konsultacji społecznych przeprowadzonych przez Ministerstwo Sprawiedliwości, w związku ze zmianą ww. ustawy. Twierdził, że informacja o konsultacjach nie była wystarczająco upubliczniona. Pan Krzysztof Michałkiewicz poprosił o opinię w tej sprawie Zespół ds. Administracji Publicznej i  Bezpieczeństwa Obywateli.

W dalszej części posiedzenia Pan Piotr Kontkiewicz poinformował o planowanych zmianach w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 października 2015 roku w sprawie Rady Działalności Pożytku Publicznego. Głównymi zmianami byłoby usunięcie obowiązku publikacji w dzienniku o zasięgu ogólnopolskim informacji o naborze do RDPP i ograniczenie się do publikacji na stronach internetowych Ministerstwa i Departamentu. Drugą ważną zmianą byłaby zmiana częstotliwości spotkań RDPP zgodnie z projektem posiedzenia będą się odbywać w zależności od potrzeb, ale nie rzadziej niż raz na kwartał.

Kolejnym punktem było przedstawienie propozycji zmian w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie dot. Funduszu Wspierania Organizacji Pożytku Publicznego oraz wykazu organizacji pożytku publicznego. Zmiany polegać mają m.in. na przekazywaniu do FWOPP, środków niewykorzystanych przez organizacje pozarządowe w ramach otrzymanych dotacji. Zmiana obejmowałaby również sprecyzowaniu informacji, za który rok OPP powinny przygotować ostatnie sprawozdanie, jeżeli zakończyły swoją działalność. Obecnie ta kwestia nie jest to uregulowana i budzi wątpliwości.

Po przerwie przewodniczący Zespołów  informowali na temat aktualnych i  planowanych prac zespołów problemowych. Jako pierwszy zabrał głos Pan Witold Zakrzewski – przewodniczący zespołu ds. Interwencji, informując, że jego zespół zajmował się trudną sytuacją Muzeum Techniki, które w związku z dużym zadłużeniem otrzymało od spółki PKiN wypowiedzenie i ma opuścić zajmowane pomieszczenia do końca września. Podczas posiedzenia Zespołu zaproponowano o zwrócenie się do Rady Miasta st. Warszawy o umorzenie długu czynszu, co skutkowałby wycofaniem wypowiedzenia. Ponadto w dniu 12 września br. miało odbyć się spotkanie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwa Rozwoju oraz Ministerstwa Nauki, podczas którego przedstawiciele rozważali możliwość przejęcia administrowania Muzeum Techniki.

Informację na temat pracy zespołu ds. Rozwoju Dialogu Obywatelskiego  przedstawiła Pani Małgorzata Sinica – przewodnicząca. Zespół zajmował się wyznaczeniem przedstawiciela RDPP do udziału w zespole ds. opracowania programów współpracy administracji rządowej z organizacjami pozarządowymi. Dyskutowano także nad koncepcją Rady Dialogu Obywatelskiego oraz omawiano współpracę z ciałami dialogu, w których zasiadają przedstawiciele organizacji pozarządowych, w tym m.in. z komitetami monitorującymi.
W związku z tym przygotowano ankietę adresowaną do przedstawicieli organizacji pozarządowych w ciałach dialogu. Celem ankiety jest zbadanie jak działają przedstawiciele ponieważ nie ma żadnych informacji na ten temat.

Podczas szóstego plenarnego posiedzenia RDPP powołano Prezydium, którego zadaniem jest organizować prace Rady, w skład prezydium wchodzą: dwaj Współprzewodniczący, przewodniczący Zespołów oraz Sekretarz Rady.

Przedostatnim poruszonym tematem podczas szóstego plenarnego posiedzenia RDPP była informacja Fundacji na Rzecz Osób Niepełnosprawnych ARKADIA w Toruniu dot. podlegania organizacji pozarządowych rygorom ustawy o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Pan Krzysztof Balon przybliżył obecnym treść listu
w którym wnioskowano o wyrażenie opinii na temat opisanej sytuacji. Pan Krzysztof Balon  zaproponował, by w trybie roboczym sprawdzić całokształt sprawy i jeżeli będzie ona przedmiotem pracy RDPP, to opinią na ten temat zajmie się Zespół ds. Interwencji.

Na koniec poinformowano o pracach nad projektem ustawy o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności. Współprzewodniczący Krzysztof Balon poprosił w tej sprawie o opinię zespół ds. Gospodarki i Rozwoju.


Kolejne posiedzenie Rady Działalności Pożytku Publicznego zaplanowano na 24 listopada br.

{"register":{"columns":[]}}