W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Komunikat z X zdalnego posiedzenia plenarnego RDPP (21.09.2020 r.)

21 września 2020 r. odbyło się dziesiąte zdalne posiedzenie plenarne Rady Działalności Pożytku Publicznego VI kadencji, któremu przewodniczył Wojciech Jachimowicz.

Współprzewodniczący ze strony pozarządowej poinformował Radę, że Bohdan Aniszczyk został wybrany na nowego przewodniczącego zespołu ds. partycypacji społecznej osób starszych w miejsce Mirosławy Widurek, która złożyła rezygnację z członkostwa w Radzie.

Sekretarz Rady Radosław Podogrocki przekazał informację o uzupełnieniu składu RDPP, w miejsce odwołanych członków, o dwóch członków ze strony rządowej i samorządowej. Powołania otrzymali:

  • Jan Sarnowski, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów
  • Krzysztof Maćkiewicz, Starosta wąbrzeski.

 

Przewodnicząca zespołu ds. społecznych, rodziny i dziedzictwa narodowego Marzena Pieńkosz-Sapieha przedstawiła przygotowane przez zespół projekty uchwał:

  • w sprawie przedstawionego przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo oświatowe (druk sejmowy nr 458);
  • w sprawie projektu uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020-2024 – „Aktywna tablica”;
  • w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie kontroli i nadzoru w pomocy społecznej

oraz w sprawie 3 projektów rozporządzeń zmieniających rozporządzenia Ministra Zdrowia związanych ze stanem pandemii COVID-19:

  • w sprawie chorób zakaźnych powodujących powstanie obowiązku hospitalizacji, izolacji lub izolacji w warunkach domowych oraz obowiązku kwarantanny lub nadzoru epidemiologicznego;
  • w sprawie standardu organizacyjnego opieki w izolatoriach;
  • w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii.


Najwięcej kontrowersji wzbudził projekt Prawa oświatowego. Po dyskusji Rada podjęła uchwałę w wersji zaproponowanej przez Zespół z autopoprawką dotyczącą zacieśnienia współpracy Rady z Kancelarią Prezydenta. Pozostałe uchwały zostały przyjęte bez uwag.

Duży blok problemowy stanowiły projekty uchwał, które przygotowały wspólnie zespoły ds. realizacji zadań publicznych i ekonomii społecznej oraz ds. funduszy.

Po wysłuchaniu sprawozdań Justyny Ochędzan i Macieja Kunysza, przewodniczących zespołów, Rada podjęła następujące uchwały:

  • w sprawie informacji o rozpoczęciu prac nad projektem ustawy o transparentności finansowania NGO;
  • w sprawie projektu programu wspierania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego pod nazwą „Program Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWEFIO na lata 2021-2030”;
  • w sprawie projektu Regulaminu konkursu Programu Wspierania Rozwoju Uniwersytetów Ludowych na lata 2020-2030, edycja 2020;
  • w sprawie realizacji zasady partnerstwa oraz zmniejszenia obciążeń związanych z realizacją projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej stanowisko RDPP.


Długa dyskusja toczyła się w odniesieniu do przygotowanego przez zespoły ds. funduszy i ds. realizacji zadań publicznych i ekonomii społecznej projektu uchwały ws. prac nad założeniami do ustawy o ekonomii społecznej i solidarnej. Wprawdzie nie został przedstawiony jeszcze sam projekt, ale Ministerstwo Rodziny, Pracy i  Polityki Społecznej planuje przyjęcie go do końca roku. Zespoły podkreśliły, że projekt musi być spójny z ustawą o działalności pożytku publicznego i powinien być tworzony z udziałem organizacji pozarządowych już na etapie tworzenia założeń. Podkreślono, że równolegle trwają prace zespołu prezydenta Gucia nad systemem dystrybucji środków publicznych i istnieje obawa, że powstaną osobne systemy, a tymczasem należy je uspójnić.

Cezary Miżejewski zgłosił propozycję, by Rada nie podejmowała na tym etapie uchwały, tylko poddała go kolejnym dyskusjom w ramach zespołów lub otwartych spotkań Rady z organizacjami pozarządowymi, jednakże w głosowaniu Rada podjęła uchwałę ws. prac nad założeniami do ustawy o ekonomii społecznej i solidarnej.

Ponadto Rada zajęła się następującymi tematami:

  • aktualny stan prac nad nowymi wzorami ofert dotyczących realizacji zadań publicznych.

W związku z wpłynięciem wielu uwag do wzorów zdecydowano, że na wspólnym posiedzenie zespołów ds. realizacji zadań publicznych i ekonomii społecznej oraz ds. funduszy zostaną zaproszone resorty zgłaszające te uwagi celem ich zreferowania;

  • proces przygotowania ram strategicznych deinstytucjonalizacji usług społecznych – działania organizacji obywatelskich, samorządu i administracji rządowej.

 Rada zdecydowała o pilnym skierowaniu tematu do zespołów ds. społecznych, rodziny i dziedzictwa narodowego, ds. realizacji zadań publicznych i ekonomii społecznej oraz ds. partycypacji społecznej osób starszych w celu rozpatrzenia;

  • projekt wprowadzenia instytucji fundacji rodzinnej do polskiego porządku prawnego.

Rada zdecydowała o skierowaniu sprawy do zespołu ds. rozwoju dialogu obywatelskiego;

  • ustawa o ochronie zwierząt pn. "Piątka dla Zwierząt".

Decyzją Rady sprawa trafiła do zespołu ds. gospodarki i rozwoju;

  • realizacja dofinansowań z „Programu wsparcia doraźnego organizacji pozarządowych w zakresie przeciwdziałania skutkom COVID-19” oraz  wsparcie potencjału lokalnych organizacji pozarządowych, w tym Kół Gospodyń Wiejskich, poprzez ich aktywizowanie ścieżką skutecznej realizacji Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa 2014-2020.

Tematy zostały przesunięte na XI posiedzenie RDPP;

  • obniżenie progu lub całkowite zniesienie ilości podpisów dla mieszkańców chcących wziąć udział w debacie nad raportem o stanie województwa w kontekście nowelizacji ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych.

Zdecydowano, że uchwała w tej sprawie zostanie podjęta w głosowaniu obiegowym;

  • finansowanie działalności organizacji obywatelskich z budżetów JST w latach 2021+ w świetle ograniczonych dochodów własnych poszczególnych jednostek administracji samorządowej, wynikających z COVID-19.

Sprawa została skierowana do zespołów ds. realizacji zadań publicznych i ekonomii społecznej oraz ds. administracji publicznej i bezpieczeństwa obywateli.


Omówiono również projekt organizacji spotkania otwartego Rady z organizacjami pozarządowymi. Zdecydowano o skierowaniu sprawy do zespołu ds. komunikacji społecznej w celu opracowania formuły takich spotkań.

W sprawach różnych Wydział Dialogu Obywatelskiego omówił pokrótce wyniki monitoringu realizacji uchwał Rady podjętych w okresie 1 lipca 2019 r. do 30 czerwca 2020 r. Całościowy raport z monitoringu zostanie przesłany członkom RDPP w najbliższych dniach.

W związku z podjęciem przez Radę decyzji o powołaniu zespołu problemowego do spraw sprawozdawczości w organizacjach pozarządowych ustalono, że osoby chętne do pracy w tym zespole prześlą do Sekretarza swoje zgłoszenia. Uchwała w tej sprawie zostanie podjęta w sposób obiegowy.

{"register":{"columns":[]}}