Wsparcie finansowe z NFOŚiGW na zakup autobusów elektrycznych dla trzech miast
Gminy Łomianki i Kozienice oraz spółka MPK Świdnica otrzymają pomoc finansową ze środków własnych Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na zakup autobusów elektrycznych, które będą wykorzystywane w transporcie publicznym. W tych trzech miastach pojawią się po dwa „elektryki” wraz ze stanowiskami ładowania ich baterii.
W Gminie Łomianki (województwo mazowieckie) zakup dwóch autobusów elektrycznych zostanie przeprowadzony do końca sierpnia 2019 r. W tym terminie będą również wybudowane dwie stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Całkowity koszt przedsięwzięcia przekroczy 5,6 mln zł, a jego zasadniczą część ma stanowić dotacja NFOŚiGW w kwocie niemal 2,6 mln zł. Umowę regulującą dofinansowanie projektu podpisała 23 maja br. Burmistrz Łomianek Małgorzata Żebrowska-Piotrak.
Z kolei Gmina Kozienice (także województwo mazowieckie) zaplanowała nabycie dwóch elektrobusów oraz wybudowanie jednego stanowiska do ładowania akumulatorów do końca marca 2020 r. W tym przypadku całkowity koszt projektu wyniesie prawie 4,6 mln zł, a NFOŚiGW wesprze przedsięwzięcie na dwa sposoby: dotacją w wysokości ponad 2,7 mln zł oraz dodatkowo udzieloną niskooprocentowaną pożyczką w kwocie ponad 1,8 mln zł. Uzyskanie tych środków 24 maja br. potwierdził podpisem Burmistrz Gminy Kozienice Piotr Kozłowski. Ze strony NFOŚiGW obie wyżej wymienione umowy podpisał Wiceprezes Zarządu Artur Michalski.
„Elektryki” pojawią się także na Dolnym Śląsku w taborze Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Świdnica Sp. z o. o., które zakupi dwa zeroemisyjne autobusy o napędzie elektrycznym do obsługi jednej z linii komunikacji publicznej. Wybudowane zostaną także trzy stanowiska ładowania elektrobusów. Koszt całkowity projektu sięgnie niemal 4,9 mln zł. Kwota dotacji z NFOŚiGW wyniesie ponad 2,9 mln zł, a ponadto Narodowy Fundusz udzieli beneficjentowi niskooprocentowanej pożyczki w wysokości przeszło 1,9 mln zł. Realizację przedsięwzięcia zaplanowano do końca marca 2020 r. Przekazanie środków potwierdziła umowa podpisana 27 maja br. przez p.o. Dyrektora Departamentu Ekomobilności NFOŚiGW Rafała Kręcisza oraz Prezesa Zarządu MPK Świdnica Sp. z o.o. Tomasza Kurzawę.
– Inicjatywę wdrożenia elektromobilności w naszym mieście podejmujemy z entuzjazmem – zapewnił po podpisaniu umowy Prezes Zarządu MPK Świdnica Sp. z o.o. Tomasz Kurzawa. – Realizujemy ją, choć nie mamy takiego obowiązku ustawowego. Docelowo zamierzamy kupić dwanaście autobusów elektrycznych i stworzyć tyle samo stanowisk ładowania tych pojazdów, gdyż wierzymy, że ten kierunek zmian ma sens. Prawdopodobnie większość przedsiębiorstw komunikacji miejskiej będzie w najbliższym czasie rozwijać się w podobny, ekologiczny sposób. Działamy w harmonii z planami i strategią naszego głównego udziałowca – Gminy Świdnica. Ostatnio nasze miasto otrzymało prestiżową nagrodę „Smart City do 100 tys. Mieszkańców 2018” za inteligentne zarządzanie transportem. Projekt rozwoju elektromobilności wpisuje się w tę koncepcję – dodał Prezes Tomasz Kurzawa.
Obok efektu rzeczowego, czyli włączenia do obsługi pasażerów nowych autobusów, tańszych w eksploatacji od tych z napędem spalinowym, wspomniane wyżej trzy projekty przyniosą również wymierne zyski ekologiczne. Będzie to zmniejszenie hałasu, gdyż silniki elektryczne „z natury” pracują cicho. Redukcji ulegnie również wydzielanie tlenku azotu i – co szczególnie ważne –emisja pyłów PM 10 (o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów). Można oczekiwać również ograniczenia powstawania benzoapirenu. Ponadto we wszystkich trzech miastach nastąpi zmniejszenie emisji CO2. Pełny tzw. efekt środowiskowy zostanie osiągnięty przez Łomianki do końca 2020 r., a w przypadku Kozienic i Świdnicy – do końca 2021 r.
Udzielenie dofinansowań umożliwił program priorytetowy NFOŚiGW System zielonych inwestycji (GIS – Green Investment Scheme) – GEPARD – Bezemisyjny transport publiczny.
*
Warto przypomnieć, że w grudniu 2018 r. w Katowicach na światowej konferencji klimatycznej COP 24 polska delegacja zgłosiła specjalną deklarację Katowickie Partnerstwa dla Elektromobilności, poświęconą rozwojowi elektrycznego transportu. Po przedstawieniu dokumentu przez Sekretarza Generalnego ONZ Antonio Guterresa, Premiera RP Mateusza Morawieckiego oraz prezydenta COP24 Michała Kurtykę wzbudził on duże, międzynarodowe zainteresowanie. Już w grudniu 2018 r. dołączyło do deklaracji ponad 40 państw z 5 kontynentów (w tym 1500 miast i regionów oraz około 1200 przedsiębiorstw) oraz międzynarodowe instytucje, np. Międzynarodowa Agencja Energii i Bank Światowy.