Kongres Społecznej Odpowiedzialności Nauki
17.09.2019
Kongres Społecznej Odpowiedzialności Nauki na Uniwersytecie Jagiellońskim był okazją do spotkania tysięcy pasjonatów nauki reprezentujących wszystkie pokolenia. Jego głównym celem była popularyzacja nauki oraz dyskusja o strategii polskich uczelni w tym zakresie. Kongres Społecznej Odpowiedzialności Nauki otworzył wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin, który wskazał, że rozwój nauki to rozwój całego państwa.
– Uczony w laboratorium jest jak dziecko. Na pewno też uwielbiacie stawiać pytania, które wielu dorosłym w ogóle nawet nie przychodzą do głowy. Tymczasem dzięki takim niezwykłym pytaniom wszyscy stajemy się mądrzejsi. I wcale nie mówię tego ot tak. Sam kiedyś prowadziłem zajęcia dla małych, ciekawych świata uczniów. I wiem, jak bez przerwy potraficie pytać dorosłych: a dlaczego tak? A dlaczego? Dlaczego? To bardzo dobrze. Nigdy nie bójcie się ani wstydźcie się stawiać pytań. Bądźcie dociekliwi – jak prawdziwi naukowcy i odkrywcy – zwrócił się do najmłodszych uczestników wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin.
W wydarzeniu wzięło udział niemal 5 tysięcy osób. Na uczestników czekali znakomici badacze.
Pierwszego dnia najmłodsi mogli uczestniczyć w wielu fascynujących, interaktywnych prelekcjach. Jeden z paneli poświęcony był eksploracji Czerwonej Planety. Tematykę podboju Marsa przybliżali trzej znani popularyzatorzy nauki - Łukasz Wilczyński, Piotr Kosek oraz dr Tomasz Rożek, dziennikarz naukowy i twórca fanpage’a Nauka. To lubię. Na scenie pojawił się również łazik Impuls z Politechniki Świętokrzyskiej, zwycięzca tegorocznych zawodów ERC i URC. Interaktywne zajęcia przybliżyły dzieciom i młodzieży uwarunkowania lądowania na Marsie. Podczas kolejnego panelu najmłodsi mogli obejrzeć rekonstrukcję odkryć archeologicznych w 3D, wizualizację świątyni Hatszepsut w Egipcie oraz pozostałości po potopie szwedzkim. Uczestnicy mogli również zobaczyć walkę rzymskich legionistów, animowaną „Bitwę Warszawską 1920” i odbyć wirtualną wizytę w gabinecie Marszałka Piłsudskiego w Belwederze. Najmłodsi mieli okazję dowiedzieć się, jak wyhodować serce czy w jaki sposób zbudować domowy reaktor chemiczny.
60 uczelni podpisało Deklarację Społecznej Odpowiedzialności Uczelni
60 uczelni podpisało we wtorek w Krakowie Deklarację Społecznej Odpowiedzialności Uczelni. Przedstawiciele uczelni zobowiązali się do upowszechniania wartości akademickich oraz popularyzowania nauki wśród społeczeństwa.
Deklaracja Społecznej Odpowiedzialności Uczelni została zainicjowana w 2017 r. Przystąpiły do niej wówczas 23 uczelnie, a w czasie tegorocznego Kongresu SON do grona sygnatariuszy dołączyło kolejnych 60.
Dokument stanowi dobrowolne zaangażowanie się szkół wyższych w promowanie idei zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności w programach edukacyjnych, badaniach naukowych, ale także rozwiązaniach zarządczych i organizacyjnych uczelni. Jego celem jest budowanie szerokiej świadomości społecznej na temat roli uczelni w kształtowaniu warunków dla zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego kraju.
W Deklaracji zawartych jest 12 zasad odnoszących się do różnych aspektów funkcjonowania uczelni, działalności dydaktycznej, naukowej, organizacji wewnętrznej czy dialogu z interesariuszami. W każdej z zasad kierowane są oczekiwania wobec uczelni, sygnatariuszy do rozwijania danego obszaru funkcjonowania uczelni w duchu poszanowania środowiska i solidarności społecznej. Wdrażanie zobowiązań Deklaracji zwiększa otwartość świata nauki na współpracę ze środowiskiem gospodarczym oraz rozwija ofertę dydaktyczną szkół wyższych, aby lepiej kształtować potrzebne dla gospodarki kompetencje, umiejętności i postawy przyszłych pokoleń. Realizacja Deklaracji wzmacnia zdolności organizacyjne i zarządcze uczelni poprzez bardziej efektywne gospodarowanie zasobami, rozwój kadry akademickiej oraz budowanie prestiżu uczeni jako generatora wiedzy i kreatora nowych idei.
W polskim środowisku akademickim wzrasta poczucie odpowiedzialności za kształtowanie zrównoważonych postaw przyszłych pokoleń. Kapitał ludzki to bowiem krytyczny czynnik rozwoju społeczno-gospodarczego kraju. Jakość tego kapitału ludzkiego ma zatem wymiar makroekonomiczny. Polskie uczelnie i szkoły wyższe zmieniają swoje oblicze w wymiarze organizacyjnym, podnosząc sprawność funkcjonowania i otwartość na współpracę z partnerami zewnętrznymi. Wszystko to łącznie sprzyja rozwojowi nowoczesnej edukacji globalnej w Polsce, dojrzałej do konkurowania z wybitnymi, międzynarodowymi ośrodkami akademickimi.
– Społeczna Odpowiedzialność Nauki wprowadza podobną logikę do środowiska badawczego i akademickiego. Pomaga w identyfikowaniu szans i możliwości, inspiruje do dialogu między nauką a dziećmi, młodzieżą i seniorami. Angażuje szerokie grupy interesariuszy, aby skutecznie realizować Trzecią Misję Uczelni. Programy Społecznej Odpowiedzialności Nauki mają na celu nie tylko popularyzację i upowszechnianie nauki. Na najgłębszym poziomie powinny po prostu budzić poznawczą ciekawość. – wskazał Jarosław Gowin. Dodał również – Chciałbym szczerze podziękować wszystkim pasjonatom i popularyzatorom nauki. Dziękuję za Waszą działalność. Za Wasze pomysły. Za to, jak potraficie opowiadać o nauce.
W latach 2016-19 Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczyło na Programy Społecznej Odpowiedzialności Nauki ok. 250 mln zł. W ramach inicjatywy Nauka dla Ciebie mobilne laboratorium Naukobus i mobilne planetarium Planetobus dotarły do setek tysięcy dzieci w małych miejscowościach całej Polski. Programy Wsparcie dla Uniwersytetów Trzeciego Wieku i Uniwersytet Młodego Odkrywcy, kontynuowane pod wspólną nazwą Trzecia Misja Uczelni, wprowadzały uczestników z różnych pokoleń w świat nauki i cieszyły się nie tylko ogromnym zainteresowaniem, ale z sukcesem spełniały też ważną integracyjną funkcję społeczną.