W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Rzecznik Praw Pacjenta podsumowuje sygnały zgłaszane przez pacjentów na Telefoniczną Informację Pacjenta

26.05.2020

Telefoniczna Informacja Pacjenta

Czas pandemii koronowirusa SARS-Cov-2 postawił przed Rzecznikiem Praw Pacjenta nowe wyzwania związane z dotarciem do społeczeństwa i na bieżąco informowaniem o przysługujących prawach a jednocześnie zapewnieniem pacjentom stałego kontaktu z Biurem. W pierwszej kolejności odpowiedzieliśmy na znacznie zwiększającą się ilość telefonów na Telefonicznej Informacji Pacjenta. Wprowadziliśmy dodatkowe dyżury na infolinii, która działa także w soboty, zwiększyliśmy naszą aktywność w mediach społecznościowych. W tym miesiącu uruchomiliśmy czat i na bieżąco reagujemy na zapytania.

Od początku maja sytuacja powoli się stabilizuje. Obecnie otrzymujemy ponad 2 tys. zgłoszeń tygodniowo. Około 41% zapytań i problemów dotyczyło sytuacji związanej z pandemią COVID-19. Większość rozmówców zgłaszała zastrzeżenia, dotyczące funkcjonowania placówek medycznych, w tym szpitali, przychodni podstawowej opieki zdrowotnej, poradni specjalistycznych a także rehabilitacji czy leczenia stomatologicznego. Duża część spraw dotyczyła także zasad kwarantanny. Zgłoszenia dotyczyły m.in.:

 

  1. Leczenia ambulatoryjnego - 21% dzwoniących zgłaszało zastrzeżenia do:
  • placówek podstawowej opieki zdrowotnej – problemów z dodzwonieniem się do rejestracji, odmowy wystawienia e-recept, odmowy przyjęcia deklaracji wyboru lekarza POZ, żądania zgłoszenia się do placówki po receptę, odmowy wizyty domowej, zastrzeżeń do jakości teleporad, problemów z realizacją zaleconych badań laboratoryjnych, odmowy wystawienia zwolnienia, uzależnienia pomocy lekarskiej w przychodni od wykonania we własnym zakresie testu na COVID-19;
  • ambulatoryjnej opieki specjalistycznej – problemów z dodzwonieniem się do placówki, odmowy rejestracji, żądania wykonania zaleconych badań komercyjnie, odmowy podania zastrzyków, odwoływania ustalonych badań lekarskich; odmowy rejestracji skierowań.
  1. Kwarantanny - 15 %. Zgłoszenia dotyczyły m.in.:
  • nowych przepisów, które weszły w życie 4 maja 2020 r. – zasady zwolnienia z odbywania kwarantanny i na jakich zasadach;
  • procedury odbywania kwarantanny, możliwości skrócenia kwarantanny, obowiązku objęcia współlokatorów kwarantanną;
  • możliwości wykonania badania na COVID-19 w 12 dniu kwarantanny.
  • trudności z realizacją testów na COVID-19, co w konsekwencji powoduje przedłużenie okresu kwarantanny;
  1. Funkcjonowania szpitali - 13%. Zgłoszenia dotyczyły m.in.:
  • problemów z dodzwonieniem się do placówki;
  • odwoływania planowych przyjęć;
  • problemów z uzyskaniem informacji przez telefon o stanie zdrowia bliskich przebywających w szpitalu;
  • odmowy przyjęcia do szpitala, wystawienia zwolnienia, kontaktu z bliskimi w złym stanie zdrowia; żądanie nowego skierowania, odmowa przełożenia terminu rehabilitacji, problemów ze zmianą terminu rozpoczęcia rehabilitacji, odmowy kontynuacji leczenia
  • przekładania terminów wykonania zabiegów operacyjnych;
  • uzależnienia przyjęcia do szpitala od wykonania testu na COVID-19 – bez skierowania na to badanie.

 

W związku ze zniesieniem ograniczeń w dostępie do świadczeń zdrowotnych w czasie epidemii od dnia 4 maja 2020 roku odnotowaliśmy szereg zgłoszeń, dotyczących problemów związanych z rehabilitacją leczniczą:

  • dostępu do świadczeń z zakresu rehabilitacji (żądanie nowego skierowania, wyznaczanie nowego terminu rehabilitacji, problemy ze zmianą terminu rozpoczęcia rehabilitacji oraz kontynuacji leczenia rozpoczętego przed epidemią);
  • odmowy rejestracji skierowania na rehabilitację leczniczą;
  • utratę ważności skierowań na zabiegi fizjoterapeutyczne z uwagi na zawieszenie działalności placówek rehabilitacyjnych;
  • uzależnienie realizacji świadczeń rehabilitacyjnych od wykonania komercyjnego badania na COVID-19;
  • odmowy realizacji świadczeń rehabilitacyjnych w domu pacjenta;
  • zastrzeżenia do zasad ustalania kolejności do świadczeń po wznowieniu działalności rehabilitacyjnej.

 

We wszystkich sprawach dzwoniącym została udzielona profesjonalna porada, dzięki której można było pomóc w rozwiązaniu problemu pacjenta. W uzasadnionych przypadkach, ekspert pracujący na Telefonicznej Informacji Pacjenta podejmował interwencję bezpośrednio w placówce medycznej. W okresie od 1 do 22 maja 2020 roku podjęto kilkaset takich interwencji.

Przypominamy, że w każdej sytuacji, kiedy potrzebujesz porady bądź wsparcia, dotyczącego praw pacjenta - możesz skontaktować się z Rzecznikiem Praw Pacjenta. Wystarczy zadzwonić na numer Telefonicznej Informacji Pacjenta 800 190 590 i wybrać prefiks nr 2 lub skorzystać z czatu online, dostępnego na naszej stronie pod adresem https://www.gov.pl/rpp/

{"register":{"columns":[]}}